städdag

I dag ska jag ta itu med trädgården, städa upp, rensa bort och klippa en del saker.
Den här tiden på året brukar jag ha fullt med frösådder på gång men i år blir det knappt några.
 
Jag ska vara lat och köpa de plantor jag behöver. Fast jag måste medge att det fattas mig lite att inte peta ner några frön...
Det blir mest ettåringar i krukor och baljor och sånt och inte så mycket på friland i sommar.
 
På husets framsida finns en lång och bred rabatt där jag har haft olika "teman" år från år. Den rabatten krävde en himla massa plantor... men nu har jag hittat på att det ska bli perenner istället för ettåringar där från och med i år. Ska bara bestämma hur den ska se ut... det blir nog nått i blekblått - rosa - lila  - mörkrödlila - kanske lite vitt, tror jag..  Det lär bli en del ettåringar för att fylla ut till att börja med men det blir köpes.

I fjol var temat "doftande" med bland annat heliotrop och vit tobak. Ett annat år var "blått"
Mest lyckat var temat "Mexico" med solrosor, majs, ricin, zinnia, en sjuh-vetes massa tagetes, kannor. Färgerna var eldigt rött - orange - gult. Jätteläckert!

image190

Kommentarer
Postat av: Nina på Johangården

hrmm... här sitter jag och önskar faktiskt att jag kunde städa.

2008-04-04 @ 13:04:51
URL: http://ninajohangarden.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0