konferensen om ilskna hundar

Adventskonferensen anordnas varje år av Hundutbildningsgruppen.
Det är olika ämnen varje år och syftet är att alla olika åsikter, utan åtskillnad ska få komma till tals.

Det var en intressant konferens i år. Ämnet var Farliga Hundar - ur olika vinklar.

Mest väcktes det nya frågor i mitt huvud... gavs inte så många svar. Men det är väl så det är. Det var många föreläsare etologer (etologi=läran om djurs beteenden) , polisen, genetiker, socionom, psykolog, Svenska Kennelklubben, Djurskyddet Sverige mfl 

Det handlade lite, alltför lite om träning och vad som kan göras för att förändra ett aggressivt beteende (synd, det hade jag velat höra diskuteras!)

Mest handlade det om hur samhället ska agera när folk är rädda för aggressiva hundar. Om den utredning som ledde till den nya lagen som innebär ett ökat hundägaransvar. Och det handlade mycket om vad som är en aggressiv hund... vilka studier som gjorts, hur statistiken ser ut för hundangrepp på människa och vilka befogenheter polisen har. Och en del om raserna som oftast får "bära hundhuvudet" i debatten om aggressiva hundar,  de sk kamphundsraserna. Oftast menar man då pit bull, amstaff och staffordshire bull terrier.

En politikerdebatt var det också. Folkpartisten tyckte att man ska förbjuda vissa raser. Jan-Emanuel, sosse tyckte att man ska införa obligatoriskt körkort för hund. De övriga var inte så drastiska utan tyckte att man ska se vad den nya hundlagen som kom under 2008 ger först innan man tar till annat. Det var roligt med debatten, det hettade till lite och många händer viftade i publiken som ville ha ett ord med i laget.

debattens expertpanel:
Peter Savolainen (Ph.D.), Linda Atmer (Biolog), Leif Carlsson (polis)och Brith andersson (Skk)



Politikerpanelen:
Lena Olsson (v), JanEmanuel Johansson (s), Jan Lindholm (mp), Anti Avsan(m), Mathias Sundin (fp) och Irene Oskarsson (kd)



Det lär komma en artikel om hundkonferensen i tidningen Hundsport för de var på konferensen. Ska bli kul att läsa vad de skriver.

Något av det som sades och som är tänkvärt:
- Det är de större blandrashundarna som är det stora problemet idag. (sa polisen)
- Förbjuder man vissa raser så flyttar man bara problemet (sa polisen)
- Polisen har inga problem med sk kamphundar om de har vettiga hundägare (sa polisen)
- 9 av 10 som blir bitna av hund har blivit det av egen eller välbekant hund (sa husdjursagronomen Per Arvelius)
- både arv och miljö påverkar om en hund blir aggressiv. ( sa professorn i genetik, Per-Erik Sundgren)
- Mentalbeskrivningar visar att en del raser har stora problem med att hundarna är rädda och instabila, dessa används i alla fall till avel, dvs mentalbeskrivningar görs, men de används inte (sa samma genetikprofessor)
- Golden och Leonberger är två av de raser som börjat visa upp fler rädda individer.. nåt som var ovanligt förr (sa Per- Erik Sundgren också)
- Det finns inga vetenskapliga belägg för att en ras är värre än en annan. ( sa Linda Atmer, biolog)
- Hundrädda människor söker inte hjälp för sin fobi, är man däremot spindelfobiker så är man mycket mer benägen att söka hjälp ( sa Karin Holmberg, fil dr i sociologi)
- Det är skämmigt att vara hundrädd ( sa hon också)
- Quick fix a la Cesar Millan löser inga problem (sa Anders Hallgren, psykolog)
- 94-97 fanns ett förbud mot pit bull , det gjorde att intresset för dessa hundar ökade i antal. Det gav också fler potentiellt farliga blandrashundar som blev populära i fel kretsar ( sa Irene Westerholm, etolog och instruktör för bull&terrier-raser).

Kommentarer
Postat av: Mossfolk

Intressant tycker jag! Det stämmer ganska bra överens med den uppfattning jag har -ja, bortsett från större blandrashundar, det är ju ganska logiskt men inget jag reflekterat över.

Cesar Millan är jag lite imponerad över, men tror inte att konsekvenserna av att visa det på tv är positiva. Hans metoder ger bara gott resultat då de tillämpas av vettiga OCH framförallt mycket kunniga människor. Tror att alltför många försöker praktisera dem genom ryck, slit och maktmissbruk...



Önskar dig en fin tredje advent!

2008-12-14 @ 10:46:39
URL: http://mossfolk.blogspot.com
Postat av: Vida

Intressant även för mig som inte ens är hundägare...

Hoppas du har en skön 3:e advent!



/Liv

2008-12-14 @ 11:07:49
URL: http://adventure-life-vida.blogspot.com/
Postat av: Helena-rutan

Intressant.

Jag har ingen hund, bara katt. Har drömmar om att skaffa hund nån gång men om jag gör det så kommer jag gå på kurser med hunden.. Min drömhund är Bullterrier men troligen blir det ingen sån, jag är nog alldeles för mesig.. Iaf, så lär det inte bli nån hund än på länge.

2008-12-14 @ 11:43:20
URL: http://helena-rutan.blogspot.com/
Postat av: Susan

Mkt intressanta saker, bra föreläsning förstår jag...

Ang folk med fobier och all KBT-behandling som finns, har en bekant som behandlats för "kräk-fobi", det finns ju verkligen ALLT. Men min syster som är hundrädd (enda undantaget min) har aldrig ens talat om att söka hjälp. Har inte ens tänkt på att det fanna att få, just för hundfobi. Varför har man aldrig tänkt tanken ens? Men det är ju verkligen mer begränsande än spindelfobi känns det som? Syrran älskar ju att vara ute i skogen och sånt men är ju alltid rädd om hon är ensam just för om det kmr en hund. Sen det här med "fördomar", jag känner att allt är ju faktiskt inte fördomar utan en heldel är ju fakta. Men visst jag erkänner att jag själv har mkt fördomar själv, speciellt mot schäfrar (fast eg. schäferägare)och små terrier. Vissa raser skulle jag aldrig vilja ha. men det är nog så för de flesta hundmänniskor, man har sina "sanningar" och favoriter. Värsta jag vet är kinesisk nakenhund, de är verkligen äckliga på alla sätt, så vedervärdigt fula...

2008-12-14 @ 13:28:21
URL: http://praktmorsorna.blogg.se/
Postat av: Ninna

Miljön (bemötande, uppväxt osv) tror jag påverkar mest. Arv kan väl påverka genom att man har en benägenhet för t.ex. impulsivitet, ett visst humör etc.



Inressant i alla fall.



Mina föräldrar hade en hund, som var ganska gammal vid inköp, vilken de fick hundpsykologhjälp med. Hundar, som vi hade när jag var barn/tonåring hade vi inga problem med. Dessa köpte vi som unga valpar

2008-12-14 @ 17:54:49
URL: http://persiljeland.blogg.se/
Postat av: Kersti

Spännande läsning.

2008-12-14 @ 20:40:52
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Godmorgon! Jätteintressan läsning bjuder du på!

Tål att tänka på!



Sen fastnade jag i ditt pepparkaksfönster - underbart!

Kramen!

2008-12-15 @ 06:30:52
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: sadia

där fick man lära sig lite nytt ;)

2008-12-15 @ 07:28:53
URL: http://sadia.blogg.se/
Postat av: Bitte

Ja,där håller jag med,info om hur förändra ett aggressivt beteende.Men säkert roligt och intressant ändå.

2008-12-15 @ 16:09:34
URL: http://www.metrobloggen.se/leva
Postat av: Anita o Uno

Intressant. Eftersom jag har Uno så har jag det så nära inpå mej hur folk reagerar.Tydligt. Där är antingen eller om man gillar rasen.Han är en sån mördarhund ju i mångas ögon.Kamphund usch osv.

Kunde inte låta bli och le idag när jag kom körandes i bilen och såg ett möte mellan en King Charles och en Golden.Dom skällde och drog och högg efter varandra.Gosedjuren i mångas ögon.

Nej jag tror dom kan bli vad man vill ha dom till, vissa raser "lär" sig snabbare.Precis som människorna ju. Sådan herre sådan hund heter ju talespråket. Det är väldigt intressant att följa olika debatter.

2008-12-15 @ 19:00:38
URL: http://unoett.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0