lussebullar och träning

Idag ska jag ge mig på att baka lussekatter. Ha ha borde kanske baka lussehundar :)
Det blir premiär, har aldrig försökt mig på det förut och som sagt bakning är inte min starka sida. Men jag kanske lär mig om jag får hållas ;)

Och så ska jag träna Wilma. Håller fortfarande på att lära henne vad olika saker heter så att hon ska kunna hämta det jag ber om. Nu kan hon: hämta trasan (hennes lekrep), benet, pennan, kopplet. Hon hämtar saken från ett annat rum och så kommer hon till mig och lägger den i mina framsträckta händer.

Hon är riktigt duktig men vi har ett problem i träningen. Wilma är FÖR motiverad. Hon blir så ivrig att vi bara kan göra en kort träningsomgång för sedan tappar hon koncentrationen totalt. Skäller  och kastar saker omkring sig. Det blir alldeles FÖR roligt.
Jag vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt för att öva upp hennes koncentrationsförmåga... får väl fortsätta som nu, pyttekorta träningspass och väldigt lugnt beröm, vara tråkigare. Jag ska försöka att trötta ut henne först också med en låååång promenad och se om det blir skillnad.

Kul att hunden är motiverad att jobba, fast ibland kan det bli för mycket :)


nu går det åt många ljus, tur att IKEA säljer big-pack :)


Kommentarer
Postat av: Christa

Va duktig du är. Jag har inte ens hunnit tänka på lussekatter och snart är det ju lucia. PUST.



Du undrade vad jag stärker änglarna med.

Man tar 3 matskedar potatismjöl och blandar med en tsk salt. Rör ut det i lite kallt vatten till en klumpfri mjölkvit flytande sörja

Sen häller du under frenetiskt vispande i kokhett vatten tills blandningen får en geleartad och klar koncistens. Denna smetar jag på på insidan av kjolarna och sen hänger jag dom över en massa pinnar där jag formar dom efterhand som de torkar.

Den här stärkelsen funkar bra till virkade stjärnor som man hänger i granen också och liknande.



Kram

Christa

2008-12-11 @ 14:05:51
URL: http://hissen.blogg.se/
Postat av: Nina

mmm... så där tjänstvillig är min Leia Originalvovve också. Det är sååå jädra roligt tycker hon och får ett bryt. Hämtar allt, även det hon inte ska hämta. Kan vad många saker heter.



Nalle Bortbyting blir bara frustrerad och vet inget och kan inget... och börjar bara frustrationsskälla om jag ber honom om samma tjänster. Det är såååå tråkigt säger han. Hämta själv, matte.

2008-12-11 @ 15:45:02
URL: http://ninajohangarden.blogg.se/
Postat av: Emilie

Fin bild! :)

2008-12-11 @ 17:16:53
URL: http://emiliel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0