rallarros

Det finns mycket vackert i naturen nu!
Men vädret var inte riktigt på min sida.. började bra med sol.. sedan såg det ut så här och dropparna började falla så vi fick vända hemåt lite tidigare än vad jag tänkte mig.



Rallarrosen växer gärna utefter nybyggda järnvägsbanor, därav namnet.
Den växer också gärna längs vägarna.

Den kallas också Mjölkört.
 Den ansågs öka mängden mjölk hos kossorna om man gav den i fodret.

Rallarrosen är sårrenande och blodstillande.
De unga bladen och skotten kan ätas som sallad eller grönsak.
Torkade kan bladen användas som te.





Tillsammans med blommande kirskål ser den ut som ett tygtryck. Mycket effektfullt!



Kommentarer
Postat av: Nina

Å, det finns så mycket fint att se nu!

2008-07-09 @ 19:58:11
URL: http://ninajohangarden.blogg.se/
Postat av: Hanna-Sofia

En del kallar det ogräs, jag kallar det vackert.

2008-07-10 @ 00:04:26
URL: http://nancyandi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0