recension

Dagens sommarpratarrecension.
Björn Ranelid, författare av tjugo böcker. Jag har inte läst en enda..
Äntligen en sommarpratare som lämnade ett avtryck.

Tänk att ha sådan kontakt med språket... kunna beskriva så andra människor ryser..
för det gjorde jag.
Han började med att berätta om  sin fars målande så jag kände lukten av terpentin och oljefärg.

Pratet handlade om krig och kärlek.
Han berättade om den vietnamesiska flickan som springer naken, skrikande, bränd av napalm. Kanske världens mest kända fotografi.  Som inte höll på att bli publicerat för att flickebarnet inte hade några kläder på sig!!!!!

Han höll fram alla människors lika värde. Han sa att alla fascister och nazister borde sättas på skolbänken för att lära sig att förstå och att alla fotbollshuliganer borde bestraffas..
det var ord och inga visor!

Ett mycket starkt och känslomässigt sommarprogram. Inga skratt.. allvar.. men vackert talat. Allt ackompanjerat av power musik från Tina Turners You´re simply the best..
till Pavarotti sjungande Caruso.

Detta är inte Pavarotti... men väl Caruso,  lyssna och njut!
Italiensk smörsång - jag smälter!


Kommentarer
Postat av: Fatma

hmm.. man blir sugen på att lyssna på han. ;p



sv: Tack så mkt! ^^

2008-06-27 @ 15:05:32
URL: http://fatmas.blogg.se/
Postat av: ejmis

Bra presenttips, tack!

Äntligen en sommarpratare att se fram emot då, jag lyssnar på webben sen.

2008-06-27 @ 16:18:33
URL: http://ejmis.blogg.se/
Postat av: Anita o Uno

Kul att du skrev om Björn. Jag hade själv tänkt skriva om honom på min blogg. Jo jag gör nog det ändå.

Jag har läst böcker av honom och jag har dom i bokhyllan. Det han pratade om i början, sin uppväxt, den boken har jag och han har skrivit sin hälsning till mig i den. Min dotter var på en föreläsning och blev helt tagen. Köpte boken till mej.Gulligt.

2008-06-27 @ 18:02:10
URL: http://unoett.blogg.se/
Postat av: Kattis

JA, det är en bra dag så då kan man ju sprida lite glädje .

Ha det gott!

2008-06-27 @ 19:58:34
URL: http://kattis11.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0