hundkäx

Ett hav av hundkäx, Anthriscus sylvestris.
Sylvestris = växer i skog, från latinets sylva som betyder skog.
Fast i skogen ser jag inte så många. Desto fler på ängen.







Björkstammar. Känns väldigt svenskt och passande i examenstider. 
Men jag saknar de norrländska björkarna.
De har riktigt kritvita, mycket vitare stammar än här längre söderut.
Undrar om det är en annan variant som evolutionen valt fram
 eller om det beror på klimatet eller luften..





Maskrosorna börjar ha gjort sitt, för den här gången. Taraxacum vulgare, på latin.
vulgare betyder vanlig.. och det kan man ju hålla med om att den är :)

Carl Anton diktade en sång ´Om maskros och tjärdoft´ ; "jag lät alla mina maskrosor finnas fast jag vet att dom kallas ogräs och bör rotas ut..." Som att det finns något val! De finns vare sig vi vill eller inte!
Varje liten fröhelikopter kan färdas kilometervis i vinden. Gör något roligare av din lediga tid än att stå böjd över gräsmattan med maskrosjärnet - det är ingen idé!
Om någon fiffig forskare kunde modifiera fram en glupsk mördarsnigel
som bara äter maskrosor så skulle nog det göra susen!





Kommentarer
Postat av: På landet Mot skogen

Underbara kort på hundkäx! Det finns knappast något som ger så´n sommarkänsla som hundkäx i vägkanterna :)



Ha en fin dag!

2008-05-30 @ 14:15:56
URL: http://palandetmotskogen.blogspot.com
Postat av: Anonym

Maskrosbilden var jättefin. Har själv velat fota maskros men inte hittat något bra ställe, hur nu det kan gå till med denna vanliga växt ;-)

2008-05-31 @ 00:11:34
Postat av: Hanna-Sofia

Maskrosbilden var jättefin. Har själv velat fota maskros men inte hittat något bra ställe, hur nu det kan gå till med denna vanliga växt ;-)



2008-05-31 @ 00:12:03
URL: http://nancyandi.blogg.se/
Postat av: Nina

Hundloka! Det är vad jag kallar dessa skira vita blommor.

2008-05-31 @ 14:30:55
URL: http://ninajohangarden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0