pinocchio

"Pinocchio står som en metafor för själva konsten, hur man ur ett stycke trä kan ta fram något som talar till alla människor", säger konstnären Jim Dine om sin skulptur, den 9 meter höga Pinocchio som nu är placerad och avtäckt i Borås.
Han säger också; " - Jag ser Pinocchio på väg med beslutsamma steg mot Högskolan i Borås i andra ändan av Allégatan för att börja studera." Skulpturen heter Walking to Borås.

I fredags kom statyn på plats efter mycket rabalder. Protesterna var starka och många hade hellre sett ett monument som hade mer med Borås att göra än en amerikansk konstnärs bearbetning av sin barndoms rädsla för en sagofigur. Många förknippar också statyn med disney.


Jim Dine
Jim Dine, 72, slog igenom på 60-talet. Han har ägnat sig åt bland annat måleri, grafik, skulpturer och fotografi. Hans konst kretsar kring teman, som badrocken, hjärtat och verktygen. Pinocchiotemat har han jobbat med sedan 90-talet.

Statyn är väl okej tycker jag men jag börjar bli väldigt less på att konst alltid måste provocera.
Det har nästan blivit så att om folk inte blir provocerade så är det inte konst. Är inte det väldigt underligt?
I konstprogrammet Arty var det häromveckan så provocerande äcklig "konst" att jag inte ens kunde titta.. när någon började klippa sig i tårna så bloden rann då fick jag nog. Jag har faktiskt fått nog, riktigt provocerad är jag.. GRATTIS ni har lyckats.


Kommentarer
Postat av: Kersti

Ja det är verkligen konstigt at konst inte "bara" kan vara vacker.

2008-05-18 @ 11:43:57
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Kattis

Rosa höns?! Finns ju överallt, har jag sett....sena kvällar...innan jag somnar. Hihi

Jag har dammsugit och ska väl jobba lite.

Men det blir ju dåligt med fika med grannarna.

Kram

2008-05-18 @ 12:00:13
URL: http://kattis11.blogg.se/
Postat av: Nina

Jag tycker synd om Boråsarna som fått denna erbarmerligt fula staty. Första tanken hos mig var "ljuger Boråsarna så mycket så att det är befogat med denna staty"?



Nä, bort med den! Aldrig att jag sätter min fot i Borås så länge den där fula faen finns kvar.

2008-05-18 @ 13:17:09
URL: http://ninajohangarden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0