ett ögonblick

Såg en bra föredrag (heter det så.. vad konstigt det såg ut föreläsning... nej, what ever..) på tv.
Ämnet var ´Det goda mötet´. Jag började se en bit in i programmet och då var det först en kirurg, Emmanuel Ezra som pratade. Han sa bland annat att det enligt en amerikansk undersökning tar 100 millisekunder för en människa att göra sig en uppfattning om en annan människa vid ett första möte.
Fatta! det är inte lång stund, en supersnabb blinkning bara så har man sin uppfattning klar !! Han tyckte därför att man skulle ta sig tid och inte döma någon för fort.
 
Det är synd att man gör det .. dömer direkt. Många förtjänar mer än så! och vad mycket man själv går miste om! Mänskligt är det, men dumt, åå va dumt.

Nästa föreläsare kom in, Lou Rossling, och på ett ögonblick, knappt 100 msek, tänkte jag .. å nej en sån. För blond, aningen för stort hår, för tajta vita byxor, för rosa blank blus. Bimbo - facket placerade jag snabbt in henne i.  Tur för mig att jag gav henne tid och fortsatte lyssna .. hon var såååå bra!
Hon är pedagog förutom att vara föreläsare och en MYCKET klok människa! Hon pratade om många saker, om lärande, barn, ilska... en riktig babbelmaja - men en härlig sådan. Hela publiken satt som klistrade.. jag också.

En sak ville hon att publiken skulle få med sig av föredrag-föreläsningen.. en historia, som hon läst i någon bok.. eller hur det var. Den gick ungefär så här:
Farfar sitter med sitt barnbarn i knä och berättar att han det har hänt en tragedi en gång och att allt sedan dess bor det två vargar i hans hjärta som bråkar. Den ena hatar, hatar så starkt.. vill ha hämnd! och den andra vill förlåta och vara kärleksfull. Men vem vinner då? vill barnbarnet veta. Den jag matar svarar farfar.

Kommentarer
Postat av: lifeblog

Fick ett mail från en tjej som också hört Lou Rossling och som tyckte att hon var jättebra! Och vilken tänkvärd sak ni fick med er ... verkligen bra! Tack och ha det gott!

2008-05-28 @ 20:54:33
URL: http://akvarell.blogspot.com
Postat av: Evami

Heisann!



Så spennende det foredraget hørtes ut:) Det er en god følelese når en kommer over slike inspirernde tv-program:) Og så bra den historien er,for det er jo sant,den siden man mater vinner...



Og jeg likte den blå,delen... Mine blomster er nesten bare i blå,lila og rosa toner:) Synes det er så utrolig lekkert:) Ha en flott dag imorra:) Klem Eva

2008-05-28 @ 23:05:59
URL: http://www.evaslilleverden.blogspot.com
Postat av: ejmis

God morgon!

Visst går det fort att döma andra människor...oj så många gånger jag fått ändra uppfattning!!

Ha en bra dag!

2008-05-29 @ 05:38:37
URL: http://ejmis.blogg.se/
Postat av: Susan & Lynette

Här kmr svar på utmaningen ( Tack förressten!)



" Och sådär kan vi hålla på i en evighet och snirkla oss i cirklar. Fast min hemlighet som jag aldrig, aldrig skulle berätta för Cissi är att jag egentligen inte tycker att jag är så himla ful längre. Ett skönt pirr i magen som ibland infinner sig när jag beteraktar min spegelbild."

ur: Bitterfittan av Maria Sveland



Ok, vad händer nurå? Ha en bra dag, här blir det MNK och städning, tjoho...

2008-05-29 @ 09:52:43
URL: http://praktmorsorna.blogg.se/
Postat av: Plogflickan

Jag försöker att ge personen i fråga lite tid, men lyckas inte alla gånger, men oftast så stämmer första intrycket.

2008-05-29 @ 09:59:23
URL: http://plogflickan.blogg.se/
Postat av: Hanneles paradis

Bimbos är det fel inget fel på, vaffö ska alla se gråa ut :)

2008-05-29 @ 13:23:09
URL: http://hannelesparadis.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0