ohoy!

Matte:  Svåger Sjöman har fått oväntat besök..





Ohoy!


Vi får besök ibland. Det är långt ifrån alla som man hinner fånga på bild, annat än i minnets album, men några enstaka fastnar.


I södra Indiska Oceanen på väg mot Australien fick vi sällskap av en albatross, som till synes helt lugnt svävade runt oss i något dygn. Kanske hon letade mat i vårt kölvatten.

                                       



I morse, utanför Finisterre,
kom den här lille gynnaren med några systrar och kikade nyfiket in på bryggan.
In i den där konstiga buren där det sitter människor.

                                           



En Sula från Orkneyöarna i Skottland cirklade runt ett tag med polarna. Kanske lite nyfiken, kanske utnyttjade luftströmmarna kring fartyget, kanske letade mat.

                                       


Visst får man påhälsning hemma också, men här ute märks det mer. Dels är det inte lika vanligt, eller lika vanliga djur, så man uppmärksammar dem mer. Dels är man kanske mer uppmärksam på omgivningen här. Det finns också mer tid här, tid till att lägga märke till och uppskatta vår värld.


Kommentarer
Postat av: Ninna

"Sulan" verkar ju ha tagit sig långt från Skottland. Häftigt med en albatross så nära, en fågel med största vingbredden.

2008-11-02 @ 09:08:38
URL: http://persiljeland.blogg.se/
Postat av: Lynette

Åh detta verkar så härligt!

Och du har nog rätt, man borde ta sej mer tid än man gör att uppskatta allt som finns runt om.

Men vart tar tiden vägen? Skrämmande!

2008-11-02 @ 11:29:38
URL: http://praktmorsorna.blogg.se/
Postat av: Anita o Uno

Ja det är det lilla som ger guldkant på tillvaron.Men tyvärr så tappar vi det på vägen allt som oftast då det är så mycket annat som pockar på i vardagen.

2008-11-02 @ 17:06:32
URL: http://unoett.blogg.se/
Postat av: Anna-Karin

Nu blir jag verkligen avundsjuk. Albatrossen är mitt favoritdjur. Upplever du att du ser färre albatrosser nu än förr? Jag vet iofs inte hur länge du jobbat på sjön. Jag tänker på långrevsfisket som sägs döda en albatross var femte minut.

2008-11-03 @ 01:01:59
URL: http://nancyandi.blogg.se/
Postat av: Anna-Karin

Svåger Sjöman, tack för ditt svar hos mig. Jag hoppas verkligen du får se fler fina Albatrosser.



Jag planerar att göra ett längre inlägg om dem och deras utsatta situation snart.

2008-11-04 @ 11:39:54
URL: http://nancyandi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0