Ohoy!

Matte: Gästbloggande Svåger Sjöman har väldigt vacker utsikt på sitt jobb!



Ohoy!
 
Sjöfarten tar aldrig ledigt. Ett fartyg är igång hela tiden, mer eller mindre. Idag kan de flesta jobba dagtid, om det inte är något speciellt på gång som ankomst eller avgång till/från hamn, men vissa platser måste alltid vara bemannade, t.ex. bryggan. Därför måste en del i besättningen jobba i skift, eller vakter. Det finns många olika indelningar beroende på fartyg, besättningens storlek, m.m. Det vanligaste är att man går 3 vakter. 12-4, 4-8 och 8-12. Man jobbar alltså 4 timmar två gånger per dygn.  
Jag går just nu 4-8 vakten. Allt har ju sina för- och nackdelar. Nackdelarna med den här vakten är att man knappt ser till resten av besättningen. När jag är ledig på dan, jobbar de flesta andra och på kvällen när jag kommer ner från bryggan har de flesta dragit sig tillbaks till sina hytter. Å andra sidan får jag se nästan varenda gryning och skymning under mina 10 veckor ombord. 
 
Gryning Santander
               


Gryning över Marocco



Skymning Biscaya



Skymning Röda havet


 
Om man ledsnar på att se solen i horizonten?  ...skulle inte tro det!!!

Kommentarer
Postat av: Vida

Vilket härligt inlägg. Tänk att ha en arbetsplats som ständigt är på förflyttning.. kanske vore något för mig... hmm



Liv

2008-10-26 @ 14:10:50
URL: http://adventure-life-vida.blogspot.com/
Postat av: Christa

Så härliga bilder...



Jag struntar nog i fototrissen den här gången tror jag. Har båda döttrarna hemma i en vecka o lägger tiden på dom.



La in lite andra bilder som jag tog igår o idag iaf.

Söting bilder



kram

2008-10-26 @ 14:55:37
URL: http://hissen.blogg.se/
Postat av: Anita o Uno

Vad vackert. Bilderna tog andan ur mej.Jag bor vid havet och jag älskar att se både soluppgång och solnedgång.Det är så mäktigt på nåt vis.Och andligt.

2008-10-26 @ 15:12:44
URL: http://unoett.blogg.se/
Postat av: Anna-Karin

Så många olika soluppgångar och solnedgångar. Nä det förstår jag att du inte tröttnar på svågern.

2008-10-27 @ 22:03:26
URL: http://nancyandi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0