focaccia

Valnötsbrödet som jag bakade i går blev katastrof. Helt degigt innanmäte trots att jag gräddade brödet extra länge. Vet inte varför det blev så men det var bara att kasta. Receptet var från boken Vår Kokbok.
Då gjorde jag focaccia istället. Det är från samma bok men resultatet blir verkligen super!
Jag har på olivolja, svarta oliver, färsk rosmarin, flingsalt och så kryddar jag med pizzakrydda. Jag använder Vetemjöl special. Degen arbetar jag med degkrokarna på elvispen läääänge, tills degen är härligt långtrådig.
Lättbakat och riktigt riktigt gott.



Recept:
25 g jäst
3 1/2 dl vatten
2 msk olivolja
1 tsk salt
8 dl vetemjöl special
olivolja

Dela jästen i en bunke. Värm vattnet fingervarmt. Rör ut jästen i vattnet. Tillsätt olja, salt och mjöl. Arbeta degen smidig. Jäs övertäckt 30-40 min.
Ta upp degen på mjölat bakbord och arbeta den smidig. Platta ut den med mjölade händer på plåt med bakplåtspapper. Täck över, jäs 30 min.
Droppa över olivolja, Tryck ner oliver och rosmarinblad i degen. Strö över pizzakrydda och lite flingsalt.
Grädda i mitten av ugnen ungefär en kvart.
Låt svalna på galler. Skär i fyrkanter.

Till kvällen blir det hemlagad räksoppa med focaccia, mmmmmums.  (brödet värmer jag lite i ugnen innan det serveras)

Kommentarer
Postat av: Nina

Vissa recept blir bara "pannkaka"... alltså misslyckade. Inte för att pannkaka är misslyckat, nej då :)

2009-04-22 @ 16:02:32
URL: http://ninajohangarden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0