räkbollar med smak av Asien

Jag gjorde räksoppa igår. Hade kommit ihåg att tina räkorna i kylen för en gångs skull och så när jag skulle sätta igång med soppan upptäckte jag att jag köpt fel - räkor utan skal. Det går inte till soppa för då ska man koka fond av skalen. Det var bara att cykla iväg till affären och köpa nya räkor. Typiskt!
De skalade räkorna var redan tinade, så vad göra... jo det fick bli friterade räkbollar.

Recept:
kokt, kallt jätteklibbigt ris (annars är bollarna svåra att forma)
Hackade räkor
färsk hackad ingefära
färsk hackad koriander
färsk hackad chili
lite pressad lime
salt och lite peppar

Detta blandade jag ihop. Formade små bollar, plattade till dem något och dubbelpanerade i mjöl, sedan ägg och till sist ströbröd. Och så friterade jag räkbollarna i olja. (lägg på hushållspapper efter fritering)
Gott!




Jag försöker övertala Gullegubben om att det är dags att åka till IKEA. Inte hans favoritsysselsättning precis ;)
Nu är t o m IKEA-servetterna slut! Och så här kan man inte ha det ;)


Kommentarer
Postat av: Evami

Kan fortelle deg at det er vanskelig å få med seg min kjære på Ikea også. Men vi er så heldige at det tar 3 minutter med bil dit,så der handles det telys,lyspærer og batterier titt og ofte:)



SÅ gode de rekebollene så ut:) Blir sulten av å se på jeg:) HA en strålende kveld:) Klem Eva

2009-04-23 @ 16:10:10
URL: http://www.evaslilleverden.blogspot.com
Postat av: emma

Hej!

Tkr du också det är ojämntfördelat mellan kvinnor och män?

Läs då mitt senaste inlägg om " Diskriminering mellan kvinnor och män"



Puss <3

2009-04-23 @ 18:58:57
URL: http://emmabolmgren.blogg.se/
Postat av: Anna-Karin

Mmmm..låter och ser gott ut. Var på IKEA förrgår och köpte gardinstänger, fast utan Christer och det var nog han glad för.

2009-04-29 @ 02:55:30
URL: http://nancyandi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0