uppfostran

Det blir mycket hundsnack här nuförtiden... bear with me.. det är övergående.

Jag har inte hunnit med så mycket mer än hund de senaste drygt tre veckorna sedan Diva kom, så det är inte konstigt att det är det som upptar mina tankar dessa dagar. Men det blir snart tid för annat för nu går det framåt med stormsteg!

Valpen har blivit jätteduktig de senaste dagarna. Jag har uppfostrat ett gäng hundar vid det här laget så jag kan ganska bra. Två egna, runt 13 jourhundar och den senaste som jag är fodervärd till är alltså Diva. Jag har lärt mig massor av alla dessa hundar. Jag kan tyda beteenden, förekomma, lära in, göra hundarna trygga och tillitsfulla.
Nu har jag dessutom sedan några dagar hjälp av Wilma med uppfostran. Guld!

Diva har nu lärt sig att visa respekt, hon lyssnar och lyder när jag förbjuder något (iaf en stund :)). Tidigare såg hon lika glad ut och fortsatte bara fast jag sa att hon inte fick och så blev hon lite arg och tyckte att jag var väldigt besvärlig!

Bitandet har minskat till nästan ingenting.. tidigare hoppade hon upp mot mig utomhus och bet i kläder och händer väldigt mycket.

Hon går bättre på promenaderna,  (nästa mål är att gå med båda hundarna, det har jag inte lyckats med än, det blir alldeles för rörigt - än). 

Diva har lärt sig att sitta i hallen när vi ska gå ut och vänta tills jag går före ut genom dörren, hon sitter och väntar på att jag ska ta av kopplet. Hon hoppar mindre mot folk när hon ska hälsa. Jag håller på att lära henne att sitta en bit in i rummet när det ringer på dörren.. och hon har snart fattat det.

Burpauserna är färre. Hon kan koppla av på ett helt annat sätt. Jag tror att när en hund börjar förstå regler och ramar och att den har någon annan som bestämmer då kan den koppla av och bli mer harmonisk.

Hon har lärt sig ligg, vänta (korta stunder än för hon är ju bara en valp). 
 Hon börjar kunna inkallningssignalen och sätter sig faktiskt när hon kommit fram till mig. Hon stjäl inte från bänken så ofta längre.. väljer oftare sina leksaker än mina skor och fjärrkontroller och sånt.

Med andra ord - jag är mer än nöjd. Vi älskar den lilla schäferplutten!

Vi gör förstås en massa roligt hundgöra också, letar saker, springer i skogen, går och nosar, letar pinnar och kottar och allt vad det nu är.. jagar löv som blåser omkring... äter kattskit (inte jag... men Diva)... letar godisar... kampar om en gammal kökshandduk... och en massa annat kul.

Valpen är svår att få skärpa på när hon är som vildast!


Wilma visar vapen och talar om att  - nu räcker det!


Valpen visar respekt


Så där håller det på. Wilma sover ovaggad på nätterna :)

Kommentarer
Postat av: Nina

Ja, jag ser hur Wilma säger från :) Det är bra!



Känner att det skulle vara så kul att ha mina vovvar... kanske ha dem en och en... och träna upp dem igen. Hussen tränar inte med dem :( Det är ett skit att jag inte kan ta hand om dem som jag är van... sedan armbrottet och upptäckten att jag har svagt skelett. Jag blir så arg. På mig själv. För i mångt och mycket har jag ju själv ställt till det. Genom att inte äta mat... på grund av allergier. Suck!



Men jag gläds åt att läsa om dina hundberättelser :)

2009-01-13 @ 11:42:54
URL: http://ninajohangarden.blogg.se/
Postat av: Anita o Uno

Vad kul att det går framåt för er.Men så lägger du ju ner hela din själ, du är guld värd.

Härligt!

Synd du missade baggegalan. Men den går nog i repris tror jag.

2009-01-13 @ 12:10:32
Postat av: Christa

Ja jisses. Det verkar vara fullt ös hos dig.

Här bakas det idag. Trött på köpebröd nu..



Kram till idag o voffarna

2009-01-13 @ 12:32:09
URL: http://hissen.blogg.se/
Postat av: Helena-rutan

Hej! :) Jag tycker det är kul att läsa när du skriver om dina hundar ju! :)



Föresten, har du nån gång lagt ut en bild på ditt ansikte? Alltså, jag har inte läst din blogg från början.. Minns inte att jag nån gång sett nån bild på dig. Är du medvetet lite hemlig eller har jag missat det bara? ;)

2009-01-13 @ 12:38:47
URL: http://helena-rutan.blogspot.com/
Postat av: Lotta

ååå sötnosar vad fina dom är!!

2009-01-13 @ 13:45:05
URL: http://www.gottablandat.wordpress.com
Postat av: Arandur

Hoppas du får en härlig dag :)

Kolla gärna in min fotoblogg.

2009-01-13 @ 13:53:15
URL: http://arandur.blogg.se/
Postat av: Nettan

Jag skulle behöva dig hemma här tror jag.

Här behövs massor av tips med hoppande hundar när det kommer folk, hoppar omkring när dom både ska ut och in, skäller på allt och alla när man är ute.



Ha, ha ! Det låter som värstinghundar jag har, men det är det egentligen inte.

Det blev bara lite jobbigare när vi skaffade den tredje hunden som det är fart i hela tiden medans dom andra två har varit lugnet själva.

Och nu när han kom så jagar han ju upp dom andra två, så har du några tips så är det väl välkommet.



kram

2009-01-13 @ 14:19:19
URL: http://hasselby.blogg.se/
Postat av: Mossfolk

Jag tycker att det är kul att läsa om hundarna. Kul att hon har blivit så mycket bättre, vilken belöning när det faktiskt ger resultat!

2009-01-13 @ 17:55:46
URL: http://mossfolk.blogspot.com
Postat av: Susan

För min del blir det aldrig för mkt hundsnack, jag är likadan! Är inte Wilma sotis alls? Håll tummarna imorron, då ska Ebba träffa lhasan. utomhus förstås men man vill ju gääärna att det ska gå. Jag är ju den enda hundvakten (nästan)mor&far har eftersom hon är så bortskämd. Och man vill ju ha med bebban dit. Hon har ju lugnat sej l-i-t-e (lhasan) med åren (6) men men, vojne vojne...

2009-01-13 @ 18:48:36
URL: http://praktmorsorna.blogg.se/
Postat av: Susan

För min del blir det aldrig för mkt hundsnack, jag är likadan! Är inte Wilma sotis alls? Håll tummarna imorron, då ska Ebba träffa lhasan. utomhus förstås men man vill ju gääärna att det ska gå. Jag är ju den enda hundvakten (nästan)mor&far har eftersom hon är så bortskämd. Och man vill ju ha med bebban dit. Hon har ju lugnat sej l-i-t-e (lhasan) med åren (6) men men, vojne vojne...

2009-01-13 @ 18:49:21
URL: http://praktmorsorna.blogg.se/
Postat av: Tösasnodden

Bara kul att läsa om och av dej!

2009-01-13 @ 19:14:20
URL: http://carolaeriksson.blogg.se/
Postat av: Ninna

Jag tror att Wilma känner ett visst ansvar för valpen. De verkar ha det kul och du verkar vara bra på att ta ahnd om hundar.

2009-01-13 @ 20:34:45
Postat av: Ninna

Vet ej om kommentaren kom in. Du gör ett bra jobb tillsammans med Wilma.

2009-01-13 @ 20:35:56
Postat av: Nettan

Tack för alla tips !

Får försöka sätta igång så fort som möjligt för det är lite jobbigt. Ha, ha !



kram

2009-01-13 @ 21:16:20
URL: http://hasselby.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0