dagens skogstur

Nu har jag börjat skriva upp Divas framsteg och saker som blir knas i ett skrivblock. Det är för att jag inte ska tappa modet och faktiskt se att vi gör framsteg.  Jag skriver också vad jag måste ändra och tänka på för att det ska bli så bra som möjligt.
I dag gick det superbra. Det skrev jag upp direkt :D. Bra både på promenad till och från skogen. Med hjälp av små ostbitar och mycket beröm när hon gjorde rätt och lite allvarligare röst från matte om hon inte lyssnade, fast det gjorde hon nästan hela tiden. En bra dag!

I skogen var hon också toppen. Hon fick leta sin ulltuss, en fårskinnsbit med snöre fastsytt i. Den äääääälskar hon. Det är kul att iaktta henne och se hur hon bär sig åt när hon letar. Hon går i cirklar från mig. Fast är ulltussen för långt bort då hittar hon den inte. Hon har en radie på ca 5 meter från mig, längre vågar hon inte gå. Jag får gömma nära tills hon har blivit modigare.
Ett problem är att få in henne till mig med leksaken, hon stannar gärna en halv meter ifrån.. vill inte att leken ska ta slut. Vi tränar mycket på det .. att hon ska komma in ända till mig och få godis och kel och få behålla sin leksak eller att jag tar den och ger tillbaka direkt så att hon kan börja lita på att jag inte bara knycker den.

En annan hund kom gående i skogen och hon struntade totalt i den. Så skönt! skönt så länge det varar, men hon är snart tonåring och då kommer det att bli annat som blir intressantare än matte. Genom att jag vet att det bara är några veckor kvar till dess det börjar... från ca 6 månader (hon fyllde 5 mån igår) så vill jag träna kontakt och leka mycket med henne så hon fattar att jag är bra att ha :)

Nu börjar jag fatta vad det innebär med brukshund. Schäfer är ju en sådan. De är framavlade för att samarbeta och ha kontakt med sin förare och vilja jobba. Det märks! Lyckas jag bara med tajming och orkar ha tålamod så är hon jättelätt!
Att lyckas med tajmingen är dock inte alltid det lättaste, hon är så snabb i sina reaktioner... och det där med tålamod. Tååålamod ... tålamod...




Kommentarer
Postat av: Helena-rutan

:) Det är så kul att läsa om hur det går med Diva.

2009-01-07 @ 11:27:37
URL: http://helena-rutan.blogspot.com/
Postat av: sadia

vad härligt att det gick bra, låter roligt :) och tålamod, ja det kan vara svårt ibland ;)

2009-01-07 @ 12:03:28
URL: http://sadia.blogg.se/
Postat av: "Lynette"

Kul att följa detta.

Du är ihärdig med ed ängels tålamod tkr jag:=)

Men det kommer säkert ge bra resultat!

Kämpa på.

2009-01-07 @ 16:00:49
URL: http://praktmorsorna.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Goa kvällen på dig! Men stackars vovven och ni också! Men måste då få säga att jag blir så imponerad av dig! Kan man få skicka Ditte på uppfostring kanske?!

Kramen!

Ragnvi

2009-01-07 @ 18:56:46
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Ninna

Mycket positiv bekräftan, samtidigt som man markerar ngt som görs "tokigt". Hon märker väl att hon får så mycket positiv uppmärksamhet från dig, så hon behöver inte bry sig så mycket om annat just då.



En av våra hundar, som vi hade när jag var boende med mina föräldrar, tränade jag dressyr med - till husbehov, inte för tävling. Hunden och jag hade väldigt kul ihop och hon var som en kompis.

2009-01-07 @ 19:12:49
URL: http://persiljeland.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0