möte med annan hund

I början när Diva kommit till oss och vi var ute och gick och passerade andra människor med hund då avledde jag henne med leksak eller godis för att hon skulle hålla fokus på mig och inte de vi mötte. Men jag har börjat fundera på om det verkligen är rätt sak att göra. Jag tror att man kanske gör en stor grej av det hela istället för det syftet är... att hunden ska strunta i mötande hundar. Hon började faktiskt efter ett tag att skälla på mötande.

Så nu har jag ändrat strategi. När vi möter hundar "ansikte mot ansikte" på gatan så går jag bara som om de inte fanns... tittar inte på dem alls eller uppmärksammar att det är nåt "märkvärdig". Snarare tittar jag långt åt vänster...om den mötande möter oss från höger... riktigt visar åt den mötande hunden (och Diva) att vi inte ska konfrontera. Och så går jag på som vanligt med Diva vid vänster sida i ett rätt kort koppel. Vet inte... men Diva har iaf slutat skälla... lite hoppar och skuttar hon och tittar efter de mötande när vi passerat men hon lugnar sig rätt snabbt.


Kommentarer
Postat av: Mossfolk

Det där tror jag på. Lurvig var hemsk vid hundmöten när jag fick honom. Jag provade både leksak och godis utan resultat. Först när jag bara började passera, med så kort koppel att jag hann förhindra att allt för mycket intresse riktades mot mötande hund, blev det ett resultat.

2009-05-09 @ 17:13:51
URL: http://mossfolk.blogspot.com
Postat av: Nina

Tror nog att du är inne på rätt spår där...

2009-05-09 @ 22:36:03
URL: http://ninajohangarden.blogg.se/
Postat av: Ninna

Vekar ju vara en användbar strategi.

2009-05-10 @ 12:22:51
URL: http://persiljeland.blogg.se/
Postat av: Marie

Duktig hon är. Leya är hopplös med att vända om och nosa i luften och på marken efter att man har passerat, lite irriterande men man får väl vara glad att man kan passera andra hundar utan besvär.

2009-05-10 @ 16:02:19
URL: http://leyaridgeback.blogg.se/
Postat av: Borzita

Hej!

Ja, det där är ett jättebra sätt. Jag tittar ocokså åt ett annat håll, eller rakt ut i luften framför oss, när jag passerar andra hundar men mina.

Ingen leksak och ingen godis just vid tillfället då vi möts. Jag använder ett klickande ljud med tungan bara, som fungerar alldeles utmärkt här. Klickar när jag ser hundar innan mina får syn på dem. Och det är som en signal till att de ska focusera på mej.

När vi har passerat ja, då kan de få en klapp och "bra jobbat" eller en godis.



Hälsningar

Borzita.

2009-05-10 @ 19:57:09
Postat av: frejas matte

Det där är värt att prova! Har ett himla sjå med Freja när man möter nån. Hittills har jag kört med avledning men varför inte en ny taktik.

2009-05-11 @ 13:58:27
URL: http://underbara.bloggsida.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0