göra en ros

Jag lovade att visa hur jag gör.

När bukettrosorna börjar nicka med huvudena... välj ut de finaste.



Finast vad är det då.. jo de som ser ut att vilja leva. Pigga och glada ska stjälkarna se ut.
Gärna med små skott i bladskaftvecken.




Klipp av under ett bladskaft långt ner på stjälken.
Försök att få kvar så mycket stjälk som möjligt på rosen.
Alltså så sticklingen blir lååång, den rotar sig lättare då.



Ta av alla blad utom de två översta. Knipsa av blomman och blomskaftet.


Fyll en hög plastkruka med jord. Vanlig blomjord.
Stick ner sticklingarna (gör flera så är det större chans att någon rotar sig)
i kanten på krukan.
Nästan bara bladen ska sticka upp ur jorden, därför måste krukan vara hög.

Vattna igenom ordentligt så sticklingarna får jordkontakt.

Ställ svalt och ljust när du har krukan inomhus.

Om det är vår eller sommar, ställ krukan utomhus i skuggan.
Största chans att lyckas är om krukan står utomhus.
(jag brukar ställa mina sticklingskrukor i balkongens skuggigaste hörn)

Håll jorden lätt fuktig (inte blöt)

Vänta på att någon av sticklingarna ska börja skjuta skott.
När den gör det och har börjat växa lite, plantera om i egen kruka.

Har du inget svalt och ljust ställe...prova ändå. Det kan gå! Prata snällt med rosen bara :)

LYCKA TILL!


Kommentarer
Postat av: Nina

Jaaa, denna länk ska jag spara.. i fall jag glömmer bort hur man gör. Har provat själv men inte lyckats, kan ju bero på att det var mitt i mörka vintern.

2009-11-17 @ 15:16:33
URL: http://ninah-design.blogspot.com
Postat av: I ngegerd

Tack för den utförliga instruktionen! Och, visst ska man prova, men jag tror jag väntar till februari, då är det ljusare. Och i väntan på rosorna, förstås!

Postat av: Mette

Å vad fin din blogg blivit och tack för det mkt pedagogiska och fina inlägget om rosor.Det skall jag försöka lägga på minnet.Annars kan jag kanske gå in och kika igen på inlägget.

2009-11-17 @ 20:24:28
URL: http://finnotto.blogg.se/
Postat av: Helena-rutan

TACK för den utförliga beskrivningen!! :D

Kram!

2009-11-17 @ 20:27:38
URL: http://helena-rutan.blogspot.com
Postat av: Anna-Karin

Gav bort min John Davies när vi flyttade och ångrar mig lite nu. Får nog prova att göra lite sticklingar efter ditt recept till sommaren.



http://nancyandi.blogg.se/2008/june/john-davis.html

2009-11-18 @ 23:44:18
URL: http://nancyandi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0