ny minivintage på gång

Jag tänte jag ska berätta hur jag gör mina miniklänningar.
Och vad jag ska ha dem till.... den eviga frågan ;)... ingen aning!
Det är bara roligt att skapa :)

Först en idé. En skiss i min anteckningsbok.  Ofta har jag ett speciellt tyg i åtanke.



Jag klipper ut mönsterdelarna i smörpapper.



Jag nålar fast mönsterdelarna på tyget. Klipper ut och zickzackar.
Stryker om det behövs. Det är väldigt smått och pilligt.



Jag nålar fast ett foder i linningen och syr fast det.
Bara för att den zickzackade kanten inte ska synas i halsen på den färdiga klänningen.




Jag lägger bitarna räta mot räta och syr ihop.
Sedan vänder jag det hela rätt.




Jag klipper till ett rektangulärt tygstycke till kjol. Syr ihop kortsidorna.
Sedan syr jag i en rynktråd och drar ihop till lagom vidd i midjan.



Kjolen nästar jag fast för hand på överdelen.
Till sist syr jag på .. kanske axelband... kanske rosor.. kanske rosetter eller nåt annat gulligt :)
och så fållar jag och om kjolen inte står ut som jag vill syr jag en underkjol i tyll och syr fast inne i klänningen.



Den här klänningen är inte färdig än. Den blev inte som jag tänkte först.
Det blir sällan det för jag ändrar mig alltid under tiden den växer fram.
Jag kanske visar sedan hur den blev :)


Kommentarer
Postat av: Nina

Smått och pilligt... var ordet :)



men ack så snyggt!

2009-10-22 @ 17:39:12
URL: http://ninajohangarden.blogg.se/
Postat av: Maja

Tack för tipset, OM jag skulle våga mig på...fast jag sa OM. Jag är inte direkt bästis med nå och tråd:)

2009-10-22 @ 22:41:05
URL: http://hosmaja.blogspot.com
Postat av: Vida

Du är så kreativ, vilka fantastiska klänningar du gör!! Det finns säkert massa dockskåpsentusiaster som gärna skulle ha såna hängande i sina dockskåpsgarderober...

2009-10-23 @ 16:06:49
URL: http://adventure-life-vida.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0