födelsedag

Hembyn ligger 100 mil norröver.
Hösten hade kommit lite längre där än här.



Det är vackert i naturen den här tiden och framförallt MYGGFRITT!
Det blå som skymtar mellan träden är Lilla Luleälven.



Kyligt men soliga fina dagar.



Vovvisarna var med förstås. Lillasysters Pudel kom också. Av de tre tikarna är det fru Pudel som bestämmer. Äldst och kräver respekt av de andra. Kroppsspråket är tydligt. Diva ger sig direkt... skönt att hon inte svarar emot! Ingen bråkar ... alla tre umgås efter noga uppsatta regler.
Gullehundar!



Pappas tant bjuder alltid på palt när vi kommer upp. Hon kokar den godaste palten!
Äts med smör och lingonsylt och så dricks det mjölk till. Mums.
Efter en paltmåltid kan man inte röra sig då den berömda Paltschwimmen sätter in.
Gott men vansinnigt mäktigt! Ingen GI direkt ;)



Vi åkte hemöver av en speciell anledning.
Jag fyller jämnt.... motvilligt men vad ska man göra..
Jag fyller idag närmare bestämt men vi firade helgen innan så att alla skulle kunna komma.
Alla kom och festen blev jättelyckad. Så roligt att träffa alla nära och kära.
Systerdotter överraskade med den bästa nyheten. Hon väntar barn till våren. Gu va kul!
Äntligen fick jag en bebis att sy eller sticka åt :D



Jag kommer ihåg klänningen, mörkblå sammet. Min storasyster och jag fick likadana och så bar det av till fotografen. Bilden ser ut som den är hundra år gammal... riktigt så illa är det inte.
Jag är lika gammal som Barbiedockan. I övrigt inga likheter ;)



Jag fick jättefina presenter. En av presenterna är ett presentkort där det bara är att kryssa i... och jag som är född i Vågens tecken och INTE kan välja. Måste fundera ett tag.
Åka till New York eller till Chelsea Flower Show... Vilket ska jag välja!
Snacka om lyxproblem.


Kommentarer
Postat av: Helena-rutan

Grattis!!!! :D

Fina foton. :)

Paltkoma ja, det säger Jocke och jag vad vi än äter men man blir mätt så man nästan storknar och bara vill gå och lägga sig. ;) (Hur stavas koma? Kåååma) Jag har nog aldrig ätit palt faktiskt.. Lite trist. :/ Måste testa det nångång.

Ja vilket lyxproblem du fick! ;D

Grattis än en gång! :)

Kram

2009-09-30 @ 16:34:00
URL: http://helena-rutan.blogspot.com
Postat av: Anki N

Härliga bilder!! Tänk vad kul det vore och göra en "speciell för områdes matresa" i Sverige. Ja de lär ju finnas små speciella rätter som hör hemma på speciella platser. Typ Palt, en rätt som sällan eller aldrig äts i denna landsänden. Här är de ju kroppkakor som härjar i folkmun.

Hoppas allt är bra.

Kramiz Anki N

2009-09-30 @ 17:10:08
URL: http://herrnilssonsfru.blogg.se/
Postat av: Vida

Grattis!! Hoppas du har en fantastisk födelsedag.



Vilka härliga bilder å vad jag blev sugen på palt nu. Det är bland det godaste jag vet.



Grattis igen.



Kramar

2009-09-30 @ 17:15:06
URL: http://adventure-life-vida.blogspot.com/
Postat av: Maja

Grattis!!! Hoppas fördelsedagen blir underbart fin! Måste verkligen åka tilld en delen av landet. Har aldrig varit där. Ingen dålig present heller, både bebis i familjen och resa. New york låter inte så dumt:) Ha en fin dag/ grattiskramar

2009-09-30 @ 17:59:06
URL: http://hosmaja.blogspot.com
Postat av: Kersti

Vilka fina bilder! Grattis på födelsedagen. Visst är det väl lite roligt att fylla jämnt.

2009-09-30 @ 21:41:43
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Nina

GRATTIS GRATTIS!



Palt är gott! Säger jag också, som inte är norrlänning :)

2009-09-30 @ 22:14:01
URL: http://ninajohangarden.blogg.se/
Postat av: Anna Nordqvist

Jätttefiiina bilder - vill se mer. Paltkoma får man i Ångermanland men då är det blodpalt, gissar att du inte gillar, men dä ä ju såå himla gott.

Få se om vi kan fira en jul i Nora tillsammans framöver :-) Grattis!

2009-10-01 @ 00:16:35
Postat av: anita&uno

Grattis från oss!

2009-10-01 @ 19:49:32
Postat av: Anna-Karin

Vilka fin bilder från Norr. Något för mig att njuta av som aldrig varit längre upp än Dalarna. Och sist men inte minst, stort grattis på födelsedagen i efterskott!

2009-10-08 @ 21:55:45
URL: http://nancyandi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0