mittinatten

Gullegubben har gått och lagt sig. Wilma har jag lånat bort över natten.. ångrar mig lite för vad tomt det blev.
Jag (obotlig nattuggla) sitter och tittar på filmen Elisabeth. Det är England och 1500-tal. Det svåra är att fatta någonting av handlingen för jag blir helt absorberad av alla fantastiska kläder och håruppsättningar och smycken och omgivningar. Alltid när det är såna "kostymfilmer" har jag väldigt svårt att hänga med i handlingen, tittar bara storögt på allt och glömmer vad skådespelarna säger och gör.
De där kreationerna.. sydda för hand måste de ha varit för symaskinen var inte uppfunnen. Vilket hästjobb! vem sydde dem och..  hur tvättade man dem... måste ha varit svårt.
De luktade säkert inte så gott de där femtonhundratalsmänniskorna. Sammet och taft och brokad, broderier som måste ha tagit en evighet att knåpa ihop. Männen var lika pråliga som kvinnorna.. som påfåglar.
När filmen är slut blir det en skvätt OS, kanske, om det är nåt intressant, sedan är det Godnatt även för nattugglor som mig.

Kommentarer
Postat av: I ngegerd

Jag är också förtjust i att se de kläderna. Var det inte i England den första symaskinen uppfanns? Kan vara Kina också, förvånansvärt många uppfinningar har sett dagens ljus där.

Dina vantar är fantastiska, Du får öppna en butik!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0