ute med hunden

 

Flingor singlar i ultrarapid från en himmel målad i pastellblått. Jorden vrider sig sakta bort från solen som vid horisonten skiftar från gult till en flämtande orange låga. Det är som om tiden går långsammare för ett tag, strax innan det skymmer denna januaridag.


Björktrastarna samlas i stora flockar i rönnbärsträdets topp. Knirpar och knorpar förnöjt med magar stinna av de sura bären. Nästan samma ljud som mina kängor gör i snön. Inga av fåglarnas vanliga maracas hörs. Bara detta förnöjda knirpande. Under trädet är marken rödfläckad av bärsaft.


Det är stilla och tyst i kvarteren. Däckens ljud dämpas i det vita mjuka. I husen tindrar ännu stjärnor och ljusstakar fast tankar på pepparkakor är förbi, paketen öppnade och det glansigt röda pappret lämnat på återvinning.


Fröken schäfer drömmer att hon är en husky. Att hon drar i flock över vidderna med snön sprutande från tassarna. I en allt snabbare takt. De vidsträckta vidderna. Vitt. Inget är i vägen. Inget stör rytmen i den raska traven. Ett med ursprunget, ett med alltet. Tungan blir lång, blicken fjärran. Rytm. Flock.


Hennes människa väcker henne ur drömmen. Dessa långsamma människor. Hon önskar att hennes människa kunde drömma drömmen med henne.


Kommentarer
Postat av: Erica

kolla här.. http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=408751 Ni har också vargbebisar snart i närheten kanske ;) Men usch jag är verkligen kluven i denna frågan, det gör ont att veta att de skadeskjuts och att det är sån hets på att skjuta varg. Men samtidigt är det INTE kul att möta en flock med 7 vargar som finns i närheten av oss just nu. Hade ju vargspår i paddocken på julafton, och i våran trädgård två dagar efter (visserligen av en ensam varg tack o lov inte 7st!) och utanför norrtälje hade väl en häst blivit angripen så illa att den fick avlivas? Dom påstod att det var en räv som gick på hästen men det tror jag vad jag vill om.... :(



2010-01-07 @ 20:58:39
URL: http://tindrah.blogg.se/
Postat av: Maja

Alltså, har du funderat på att skriva en bok? Jag är den ssom står först i kön vid signeringen i så fall=) Du skriver på ett så...kan inte förklara. Målande kanske eller äsch inte vet jag. Men jag gillar det!

2010-01-08 @ 10:58:49
URL: http://hosmaja.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0