virkad prinsessbakelse med mönster

Något gott till kaffet?

Jag skrev ner mönstret också ifall att någon virksugen tittar in och vill göra en likadan. (om ngt är oklart med mönstret, fråga så förtydligar jag!)



 Material: Tilda bomullsgarn. Virknål 1,75


Bakelsen

Gör en loop.

Lägg upp 6 m, dra ihop loopen, (alternativt gör 7lm och dra ihop till en ring med 1 sm)

Följande v: 2 fm i var m = 12m

1 fm,  2fm i nästa m, osv = 18m

2 fm, 2 fm i nästa m, osv = 24m

3 fm, 2fm i nästa m, osv =30 m

Öka sedan så att bakelsen får den storlek och form som du vill.  (jag ökade en 6-8 m på varje v… tror jag ..ungefär). Se bara till att öka någorlunda jämt över varvet så inte bakelsen blir sned.

När vidden är lagom sluta öka och virka bara runt till bakelsen är lagom hög.


Spetspapper

Gör en loop och börja som med bakelsen, men öka sedan oftare så att spetspappret blir slätt. När diametern är lika stor som bakelsens botten, gör en spetskant.

Spetskant:

1 fm, 3 lm osv, varvet ut. Sluta med sm i första lmb.

Nästa v: 5 lm, gör en fm i 3:e m från nålen, 2 lm. 1 fm i nästa lmb osv. (=ett varv med picoter) Sluta med en sm .


Montering
: Sy fast bakelsen vid spetspappret med små stygn och vit sytråd. Lämna en bit öppen för att fylla med vadd eller ris. Fyll och sy ihop helt.

Virka ros och blad och fäst på toppen av bakelsen.


Ros, mönster här
. (Jag gjorde en mindre ros än mönstret, la upp 15 m ist för 55)

Blad, mönster här.


Kommentarer
Postat av: Helena-rutan

Fin! :)

2010-03-24 @ 15:46:54
URL: http://helena-rutan.blogspot.com
Postat av: Erica

Så FIN den blev! :D mummaaaa

2010-03-25 @ 08:44:57
URL: http://tindrah.blogg.se/
Postat av: Daniel

Vad gulligt!



Sån borde jag sy!

2010-03-25 @ 10:55:51
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0