storhandling och nya lekar

I kväll ska jag med Wilma till veterinären för årlig vaccinering och jag ska passa på att be henne att göra en liten hälsokoll av Wilma. Klämma och känna och stretcha , titta på tassar och öron och tänder. Bara för säkerhets skull. Wilma är sex år nu och det känns bra att kolla upp att hon mår bra.

Senare ska vi åka och storhandla matvaror. Trååååååkigt! men väldans skönt när allt väl är hemma och inpackat eller nerfryst. Jag har skrivit en låååång lista. Det blir dyrt :/.. fast förhoppningsvis lönar det sig i längden.

Inne i dag leker vi "inte skälla när det är roligt leken". Wilma är en otroligt gapig jycke, det har hon varit ända från början. Hon verkligen gillar att uttrycka sig :) . Speciellt när hon jobbar eller leker. Jag har försökt göra nåt åt skällandet men lyckats väldigt dåligt... säkert har jag belönat skällandet, eller det vet jag att jag har - alldeles oavsiktiligt. Det är lätt gjort faktiskt. En av anledningarna till att jag och hon inte tränar mha klicker längre är att Wilma blir tokskällig, och ibland råkar jag ju klicka precis när hon skäller .. hm inte bra;) .. och så är det som om själva klickljudet får igång henne.

Idag provar jag alltså en annan lek.  När Wilma skäller när hon leker med Oskar eller mig går jag lugnt fram till henne, tar tag i halsbandet, leder henne in till mig och håller henne en stund, räknar till 10 och om hon är tyst släpper henne sedan utan att säga nåt. Jag ska prova så och om hon inte begriper det konceptet ska jag prova att för varje lekskällande leda in henne i angränsande rum, stänga dörren 3 sek och sedan öppna. Wish me luck.


Kommentarer
Postat av: ejmis

Tänk om kylskåpsfén fanns på riktigt...jag gillar INTE att handla =/

Egentligen är det nog inte själva handlandet om jag tänker efter...det är mer packa ner, packa upp, packa in osv.

Hur gick det med Wilma...förstår hon den nya leken?

2010-10-21 @ 10:58:22
URL: http://ejmis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0