vänta på din tur

Ja som sagt.. värsta hundbloggen här nu för tiden... :)



Det är lite mer utmaning att leka och träna när man mer än en hund. Båda vill ju naturligtvis vara med om det roliga samtidigt och det blir lätt alldeles för rörigt. Måste hitta ett sätt att kunna träna dem en och en ... så

Jag håller på att lära Wilma och Oskar att vänta på sin tur. Så här går det till; båda kan ordet Vänta! och vet att det betyder befinna sig på en och samma plats under en tid. De vet också vad de heter.
Jag säger Oskar, vänta! och leker dragkamp med Wilma en stund. Sedan är det Wilma,  vänta! och så leker jag med Oskar en stund.   
Leken varar bara typ en minut med varje hund så den som väntar inte ska hinna tröttna och göra fel men tiden ska jag utöka vartefter. Nu i början kastar jag också gobitar till den väntande hunden (utan att den andra ser det) för att underlätta och belöna dens väntande.

Kommentarer
Postat av: Ingegerd

Kul med Oskar! Det är roligare med två och jag förstår att Du nu är motiverad till att träna dem.

Själv är jag en rätt slö matte, men de börjar ju bli äldre och har en husse som går lååånga prommisar med dom.

2010-10-23 @ 20:40:05
URL: http://vitplister.blogg.se/?tmp=2320353

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0