växthuset är nästan klart. Hurra :D!



Hela helgen har vi jobbat som små troll med växthuset. Det är bråttom att få färdigt så jag hinner odla. Lådorna som Gullegubben byggt har jag målat och klätt med täckväv. Nu fattas lecakulor och jord och plantor förstås. Lådorna är jättefiffiga. De är fristående så jag kan möblera om och står på ben så det går att städa under och så de inte ruttnar.
Jag har sått tomat, gurka, squash, paprika och chili som ska bo i lådorna. I den lilla svarta plastkrukan står en vindruva som ska planteras ner i ett hål i växthusgolvet.



Så här ser hålet ut. Gullegubben har gjutit runt en plastkruka som ska tas bort när det brunnit klart. Sedan ska jag plantera ner vindruvan där. Hoppas det fungerar! Enda jag oroar mig för är att cementen avger en massa kalk och att vindruvan inte tål det. Jag kommer inte ihåg om den är kalkskyende... det visar sig.



Glamour måste jag ha också ;) . En ljuskrona har vi hängt upp i taket. Till invigningen blir det tända ljus, snittar och champagne, banne mig! Jag har väntat på och önskat mig ett växthus ända sedan mitt trädgårdsintresse vaknade för en tjugo år sedan sisådär, nu när det äntligen blivit verklighet ska det firas :D



Vägghyllor saknas än så sådderna får bo på diskbänken. Det är avlopp ut genom väggen så jag kan diska krukor inne i växthuset. Mitt växthus är praktiskt som bara den. Jag ska flytta ut dit!



Vatten är indraget. Gullegubben kallar huset för "det kompromisslösa växthuset". För allt är genomtänkt och planerat och utfört i detalj som jag vill ha det. Men med så mycket jobb som det är att bygga ett växthus så tycker jag att man lika bra kan göra det ordentligt så funktionen blir bra.




Dörrstoppar fick jag :)



Ett handtag inifrån så man lätt kan dra igen dörren.



Hängrännor hängde vi upp häromdan.
Taket är tätat med silikon. Det ska visst bli regn senare i dag.. blir spännande att se om huset håller tätt. Innan tätningen läckte det som ett såll.



Vi har köpt en trådhylla på prov från K-rauta. Såna ska det bli längs hela väggarna inne i huset. Det blir perfekt. Jag kommer att få plats med en massa växtodlingar.
Jag har målat sockeln med silikatfärg. Bländande vitt och fint blev det. När det blir riktig sommarvärme måste jag troligen hänga upp en fiberduk i taket för att skydda växterna.



Jag älskar mitt växthus, älskar älskar! Lite orolig bara när ungarna som bor i gröna huset bakom kickar boll. Nåde den som pangar en ruta!
Kvar att göra är att sätta en stenkant runt sidor och baksida på huset. Så småningom ska det bli rabatter runt också.

Kommentarer
Postat av: Blekinge

Vad fint det blev! Hoppas att jag har möjlighet att komma förbi snart igen. Kanske finns det lite snittar o champagne kvar i frysen då...

2011-04-27 @ 08:34:10
Postat av: maja

men va?! Superfint!!!!!! vill ha! Vad ni grejar och står i, precis så där vill jag ha!!!! KRAM

2011-04-27 @ 08:47:04
URL: http://keeponwalking72.blogspot.com
Postat av: Nina Lindh

Underbart! Jag är inte alls avundsjuk... inte alls! :)

2011-04-27 @ 20:18:46
URL: http://ninalindh.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0