så ett frö



Känns avigt att så frön när vintern håller grepp om världen utanför men penseér måste sås tidigt om de ska hinna växa till sig. Nikkaluokta (hur det nu stavas) har 37 minus idag. Vi har 3-4, det får räcka och snö ska visst komma till kvällen. Tjoho! Mitt recept mot vintern är att så ett frö. Det blir väl ingen sommar om inte någon sätter fart!

Den här sortens penseér har jag provat tidigare och de blev helt ljuvliga. Doftar gör de också. Två påsar har jag sått... tycker jag ser en liten liten millimetergrodd som tittar fram ur pyttefröna men jag kan se fel. Penséfrön är ljusgroende de ska ligga på jorden. Jag vattnar med sprejflaska så de inte dränks.




Här i blågula huset tillbringar vi mycket tid. Det är utmattande att gå omkring i butiken, speciellt som jag inte kan bestämma mig. Hur ska köket vara.. vita luckor är det enda som är bestämt och klart. Men höga som på bilden eller låga .. vet inte. Jag skyller på att jag är Våg ;) väger allt .. å ena sidan ... men å andra sidan. Nu får jag snart sluta börjar bli trött på mig själv. Såg Mauro och Pluras kök på teve igår.. det är fint. Kanske jag ska sno det rakt av, blanka luckor, vitt kakel och träbänk. Ja det får nog bli så...fast å andra sidan..



Det är lättare med handarbetandet. Med det har jag inte svårt att bestämma mig konstigt nog. Jag är bara petnoga och gör om och om tills jag blir någorlunda nöjd.
Mitt senaste projekt ska bli halvvantar med rosor. Jag har gjort eget korsstygnsmönster och eget vantmönster. Första gången jag ger mig på att rita eget rutmönster, det blir säkert bättre nästa gång men det ser iaf ut någorlunda som rosor. Vantarna blir i svart och vitt. När jag har stickat klart tänker jag dela med mig av mönstret.. om det blir begripligt ;)
Gullegubben hjälper mig att skriva över rutmönstret på Exel. Gullig var ordet :)



- Maaaaatte! jag då!

Wilma vill att jag berättar att hon är väldigt duktig.. och va mer sa du? ... och att hon är den allra bästa och vackraste hunden i byn.  Så då vet ni det :)


Kommentarer
Postat av: Nilla

Här har det snöat hela dan, fast det är ju inte så kallt. Nu blev jag också sugen på att börja så, men det brukar aldrig bli så bra när jag förkultiverar... Rangliga, veka små saker som det inte blir så mycket med. Men penséer är ju ljuvliga! Fast förra året fick jag gratis - grävde upp alla som frösått sig i grusgången. :)

2011-02-10 @ 12:45:01
URL: http://alladagarsomgick.blogspot.com
Postat av: Pysselfarmor

Du har verkligen anammat denna idé om att göra mönster ;-)



duktig är du



och hälsa Wilma att hon är duktig också

2011-02-10 @ 15:48:22
URL: http://pysselfarmor.bloggplatsen.se/
Postat av: Nina Lindh

Det är kul att göra mönster och se hur det blir. Och visst är Wilma bäst i byn!

2011-02-10 @ 16:33:46
URL: http://ninalindh.blogspot.com
Postat av: maja

Snö och åter snö har vi fått i värmlandsskogarna idag. Räcker nu tycker jag. Nikkaloukta? Har fått soppa på jobbet som hette nåt sånt=) Kommer du därifrån? Ljuvliga penseer. Hittade en ljuplila sort som var gudomligt fin. Får se hur det går med dom gröna fingrarna...hälsa wilma, sötnosen!Kram

2011-02-10 @ 23:00:20
URL: http://hosmaja.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0