silkeshunden



Får jag presentera Silkeshunden! Kolla in pälsen. Blank och mjuk som finaste kinesiskt silke. Wilma är otroligt fin i pälsen just nu. Kan det vara maten? redan? För två veckor sedan bytte jag foder från torrfoder till färskfoder av sorten Wom og hundemat. Hon får den variant som heter Sprint, den innehåller; kyckling, nötvom, nötlever, lax och ägg och vitaminer.
Jag inbillar mig att hon är piggare också men vet inte om jag bara vill tro det eller om det är så.



Det är svårt att fota så blänket syns men här syns det rätt så bra.



Och här också. Så fin och blank att hon nästan ser våt ut. Ska bli intressant att se om resultatet varar och om hon kommer att fälla mindre när det är dags för fällperiod. Hon brukar fälla rejält ett par gånger om året och bli mjällig och dan.



Maten ser ut som en koblaja - och luktar ännu värre. Blä! Wilma äter den med god aptit. Hundar gillar äcklig mat, helt klart!
Hon får mat bara en gång om dagen nu. Typ mitt på dagen när hon fått sin motion. Det svåra är att låta bli att ge henne nåt annat till kvällen för då är hon hungrig. Kan jag inte motstå hennes fuktiga tiggblick får hon en morot att knapra på till kvällen.

Förut gav jag torrfoder morgon och kväll men den här maten är svårare att dela upp eftersom den är frusen först och då den stinker vill jag inte slabba med den i onödan och förvara i kylen mer än nödvändigt. Därför får hon allt, ett halvkilo, på en gång. En annan fördel med att ge maten vid ett tillfälle är att hon får äta sig riktigt mätt. Efter hon ätit sover hon en timme eller två som en minigris, mätt och belåten.
Sedan vi började med nya maten har hon gått ner ett hekto. Går inte fort med viktminskningen men det går åtminstone åt rätt håll :) 27,7 vägde hon sist. Ett par kilo till har jag tänkt, vi får se hur det går.

Kommentarer
Postat av: maja

Intressant! Kan vara värt att prova för min matglada labbe som också kunde behöva minska några hekto?!Och pälsen ser otroligt fin ut! Min busunge fäller massor f t. Tycker det borde avta snart...trots borstning och badande så ramlar det åtskilliga hår så fort man klappar lite. Hmmmm, kan DET vara matens fel?

2011-07-19 @ 08:10:36
URL: http://keeponwalking72.blogspot.com
Postat av: Ingegerd

Visst syns det, pälsen glänser verkligen underbart.

Låter också naturligt att hon får äta sig rejält mätt en gång om dagen. Jag är lite osäker på om det passar för små hundraser. Mina får faktiskt 3 ggr om dagen. Ingen är tjock, en är ngt mullig, där håller jag igen. Ska bli intressant att läsa om fällningen minskar, för det är ett problem i hemmet.

2011-07-19 @ 20:12:42
URL: http://vitplister.blogg.se/?tmp=19200308

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0