perenner och hund på bättringsvägen

Wilma är bättre. Såret krymper för varje dag. På tisdag ska hon vara fri från tratten enligt planerna. Hon är less på lugna promenader runt kvarteret men med tratt så är det svårt att gå några längre rundor. Ska bli såååå skönt när eländet är över. Wilma kan tvättabenetrutinerna och jag behöver bara gå in och sätta mig i badrummet där tvättgrejerna finns så kommer hon in och sätter sig hon också och finner sig i att bli rengjord och renspolad. Duktig hon är min lillstrumpa :)



Jag bara väntar på att bli mött i växthusdörren av squashen. Himmel vad den har blivit stor! Lådan är alldeles för liten. Kan tänka att jag får knipsa av några av bladen när den väller över till tomaterna. Salladen till höger kan man snart börja äta av och där ska det bo en gurka sedan. Många av växterna är sådana jag aldrig provat odla förr. Det är roligt att lära sig nåt nytt. En massa misstag gör jag säkert men det gör inget.
Nu när det är varmt måste jag vattna tre gånger om dagen i växthuset och så spolar jag golvet så det blir fuktigt, det gillar växterna.



Växthusguden Linné har fått en fru. Visst är hon snygg :)! Hot som chili ser hon ut att vara så jag har öppnat colaburken med konservöppnare och planterat chili i den.



I går bytte vi vatten i dammen. Ett vattenrör har frusit sönder i vintras så vi kan inte köra pumpen men det verkar inte bekomma djurlivet i dammen. Vi har fullt med grodor i alla de storlekar och en extra fet padda och i går såg jag - för första gången- en salamander. Jättekul! Man kan bara undra hur den hittat hit. Hur sjutton hittar en pytteliten salamander in till en pytteliten damm i en villaträdgård långt från natur och andra vatten? Luktar den sig fram? Eller ligger det små salamanderfrön i jorden och väntar på att kläckas ;)?
Grannpojken leker med sin båt i dammen. Där ligger också en flytbrygga i lego som inte syns på bilden. Han är ofta hos oss och leker och hjälper till att plantera och vattna. Gulligt :)



De lila rhododendron blommar för fullt nu.



Och min Poppius har äntligen börjat blomma. Jag har haft den i flera år och inte en knopp förrän nu. Från början är det ett skott från en kompis trädgård och tydligen vill den inte blomma förrän den har växt till sig. Den är meterhög nu med hängande grenar. Söt.
Jag brukar ha så fina rosor men i vintras hade de det tufft för många har frusit. Synd men jag ska flytta och klippa och fixa så kommer de säkert igen nåt annat år. Och så ska jag satsa mer på rosor som inte är så känsliga.



Framsidesrabatten är perennarabatt i blått, rosa och vitt. Nu blommar akleja och iris.



och ängssalvia.



och en stjärnflocka, en mörk. Den köpte jag på Växplats Nybyn. Där var vi häromdagen för en feng shui konsulent var där och man kunde fråga om feng shui i trädgården. Intressant det där tycker jag.



Flocknävan blommar där också. Jag väntar fortfarande på lin, riddarsporre, salvia, oregano, solhatt och allt  annat som jag planterat i perennarabatten. Det är näst intill fullt där nu. Jag måste gräva mig fler rabatter :)

Kommentarer
Postat av: maja

Härligt! Skänt för vovvan att hon snart blir "fri"också;) Cool ide med colaburken. Vart får du allt ifrån?!

2011-06-07 @ 09:03:12
URL: http://keeponwalking72.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0