blomlängtan



Jag längtar efter blommor nåt alldeles hemskt. Nästa helg är det trädgårdsmässa. Yes nu börjar det! I år har jag växthus. Jag är världens lyckligaste :D. Har väntat på att få ett växthus i 20 år eller nåt men nu till slut har jag ett.
Jag har inte målat takfönstren som jag tog in i höstas än. Det måste göras så jag kan ta bort presenningen som ligger på taket men även fast fönstren saknas så är det varmt därinne. Så fort fönstren är i så kan jag börja ställa in frösådder där, åtminstone på dagarna. Växthuset ska inredas också förstås men jag tänker tjuvstarta och ställa sådder på golvet så länge.. trodde jag skulle kunna hålla mig tills växthuset är helt färdigt men det kan jag inte. På trädgårdsmässan finns det säkert inspiration och tips på växthusinredning. Jag har förälsklingsfjärilar i magen av förväntan inför alla växter jag kan tillverka :)



Så här långt har mina penséer kommit. De har fått sina första blad och fått en egen liten kruka var. Visst är de näpna.



De här ska jag också starta inne. Krusiga rosa och lila petunier. Tänker det blir fint i balkonglådorna. Rosa fluff. Det ska det vara i år :)



Rosenskära är ett måste. Blommar ute ända till frosten kommer. Vackrast i motljus. Ramslök har jag provat förut men av någon anledning fick jag inte upp några. Nu ska jag testa igen. De ska växa på baksidan där dammen är om jag nu lyckas. Fler fröer ska jag köpa på mässan. Chili och tomater och perenner som lavendel och en massa annat gott och fint.



Jag är ingen blå människa men den här raringen kunde jag inte motstå.
Den bor i norrfönstret i mitt badrum. Hoppas den ska blomma länge.



Jag fick en krysantemum förut i present. En sådan där från mataffären. Jag trodde de var slit och släng. Alltså att de är hårt drivna, blommar fint ett tag och sedan får löss och tappar bladen eller nåt annat tragiskt. Men titta på den här, den kommer med knopp igen och växer och ser ut att må som en prins.



Så jag köpte en till. I gult och rosa. Japp rosa ska det va. Gult är inte en favorit men lite blekgult kan gå an.



Jag ville ha en hibiskus men butikerna härikring har inte tagit hem några. De blir bara lusiga och vi får kasta sa en blomaffär. Synd, får bli hibiskus från mässan om de har. Jag vill ha en vitblommande hibiskus. Nu fick det bli en passionsblomma istället. Vilka blommor den har, helt fantastiska, som konstverk.

Kommentarer
Postat av: Nina Lindh

Mmm... önskar mig ett växthus. Och bort med all gammal snö.

2011-03-20 @ 23:51:45
URL: http://ninalindh.blogspot.com
Postat av: Mossfolk

Nu blev jag jättesugen, både på att sätta frön och att shoppa blommor :) Har bara satt tomater i år och vi bor ju så litet att det inte får plats så mycket, varken inne eller på balkongen... fast lite till kanske... :)

2011-03-21 @ 09:46:48
URL: http://mossfolk.blogspot.com
Postat av: Nina Lindh

Tapeten finns på Rusta, av alla ställen. Jättefin. Vi ska sätta upp den i påskhelgen, för då är jag ledig, tror jag.

2011-03-23 @ 17:13:51
URL: http://ninalindh.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0