vårens trädgårdsmässa

Trädgårdsmässan var inte alls så stor och maffig som den brukar vara. Det var mycket mindre av allt än det brukar, nästan så jag började fundera på om jag gick på fel mässa.. att den stora är nästa helg eller nåt.. men så är det säkert inte.
Jag hittade trots krympt mässa en hel del att inspireras av och handlade med mig en del smått och gott.



Tjusigt!



Petflaskor som miniväxthus. Inte så snyggt kanske men kul idé.



Fröer, fröer fröer och mer fröer. Fröer fanns det gott om.



Plantera blommor tillsammans med nyttoväxter. Här vårblommor med sallad.



Trädgårdslängtan.



Härliga färger!



Romantiska färger.



Till den som har liten plats. Odlingsvitrin. Finns små för balkongen eller den lilla trädgården att köpa hos Hasselfors Garden.



Konstverk gjort av äpplen.



Växthuset som hönsgård. Hönorna blir grillade när solen ligger på. Jag tror jag ska ha växter i mitt växthus ;)



Fullt med småplantor att shoppa loss bland. Men varför sålde ingen fuchsior? Det brukar finnas massor med fuchsiasticklingar att köpa på mässan nu hittade jag inte en enda. Inga hibiskusar heller som jag planerat att köpa med hem :( 




Växthusinredning tänkte jag kolla in extra noga.. det fanns det nästan inget av heller. Besviken. Men en del fina växthus fanns.. fast de flesta var inte inredda med odlingsbäddar och hyllor utan med kuddar och möbler. Jag trodde man skulle odla i växthus, inte bo i eller föda upp höns i. Tänk så fel man kan ha ;)



I en monter stod en tjej och sålde såna här. Krukor med decoupage av blommor. Söta! Decoupagen var gjord av tyg på konservburk. Klistra och lacka bara. Jag köpte inga.. men någon gång ska jag göra egna.



Det mesta går att odla i. Får det vara en kopp kaffe?



Mer skoj. Holkhotell för småfåglar.



Den stora blomman på golvet i den här montern är en pelargon! En småblommig sort. Visst är den maffig.  Jag var tvungen att köpa en sådan fast liten som jag ska prova odla upp så den blir lika stor. Wish me luck!



Så här ser den ut som jag köpte.



Och det här är resten. De vita trågen är till bredsådd. Stadiga och billiga. Bättre än de i tunn plast som knappt håller för att diskas. Jag gillar inte slit och släng, odlingstråg och krukor som spricker och måste kastas efter en sommar. Varför finns inte mer sånt i bra kvalitét! För att företagen ska sälja mer antagligen..
Jag köpte några hinkar till att ha blommor i. Och så köpte jag en trädpion, en korg, fröer, pelargonen, några småkrukor. 



Korgen ska jag ha småspadar, sekatör, sax och sånt i. Då vet jag var jag har sakerna och kan jag bära med mig ut i trädgården och slippa springa omkring och leta. Blir bra.
Nu har jag hur mycket fröer som helst. Här ska sås! Chili flera sorter, tomater i alla dess former. Pumpa, squash, kryddor, blommor. You name it. Hur jag ska hinna så allt och få plats med allt är en annan femma. Men det ger sig :)



Såg inte förrän jag kom hem vad det stod på två av hinkarna: Maison de la Belle Jardiniére, Den vackra trädgårdsmästarens hem.. tja varför inte ;) Ska jag titta på när jag känner mig ful. Nya småblommiga pelargonen har fått flytta in i den ena hinken.



Jag köpte några pelargonbebbar också. De har jag planterat ner i lerkrukor och nu står de i köksfönstret och lapar sol. Bra att vi fick komma hem till dig säger de i kör. Jo det är sant, de pratar med mig de också.
Sorterna är Mors blomma, Vit Rosen, Madam Nonin och en engelsk Tyabb Princess.
(tänker det är bäst jag skriver upp vad de heter ifall deras stickers kommer på villovägar)Det är alltid kul att veta sortnamnet tycker jag.



Får jag presentera Prinsessan av Tibet, Long Yuan Zhuang Shi. Hon är trädpionen som ska bo i min trädgård. Blommor i dubbelt blekrosa. Kommer att bli hur fint som helst. Hon får stå kvar inne i sin kruka tills vädret tillåter att jag planterar ut henne i backen.



De här krukorna blev jag helt förälskad i. De är vintage. Jajamensan till och med lerkrukor kan vara vintage. De kommer från Wallins krukmakeri i Södertälje och designade av trädgårdsmästare Magnus Johnson speciellt för att odla upp klematisbarn i. Krukorna är små, ungefär femton cm höga. Jag kunde inte motstå att köpa med mig några hem. De ska bo i mitt växthus där tror jag de kommer att trivas.



Min stora hibiskus har fått flytta in i den stora hinken som jag köpte. Hon har stått och trängts i samma kruka i en herrans massa år, måste haft nageltrång stackarn. Bara hon inte får en chock nu med så mycket ny näringsrik jord och tuppar av. Nä det blir säkert bra nu när hon kan vifta på tårna.

Nu ska jag så några frön :)!


Kommentarer
Postat av: NillaK

Oj vad mycket skoj! Förndras också över växthus som uteplats, måste ju bli jättevarmt. Men petflaskornaska jag läggapå minnet! Det är soligt men väldigt öppet och blåsigt hos mig.

2011-03-28 @ 14:40:44
URL: http://alladagarsomgick.blogspot.com
Postat av: ejmis

Åh så mycket fint...det "kliar" i fingrarna!!

2011-03-28 @ 18:59:30
URL: http://ejmis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0