vi vill gå ut



Vi har haft äkta Aprilväder senaste tiden. Kallt och sol och slask och hagel om vartannat. I morse började det med frostvita träd nu steker solen och det porlar längs gatan.
Handduk på hallgolvet och gummistövlar på promenaden. Till helgen kommer riktiga värmen har jag hört :)

Det här är jyckarna när vi ska gå ut. Jag gillar inte när hundarna springer omkring i cirklar och river omkull allt och rusar mot dörren när jag håller på att klä mig för promenaden. Därför har jag lärt dem att sitta fint och vänta tills jag är klar. Wilma har tränats mer på det än Oskar men han börjar bli rätt duktig han med.

Så här lär jag in det; hund som sitter still får Frolic. Hund som far omkring får inget förrän den sitter still. Hund som sitter still får kopplet på, hund som far omkring får inget koppel på. Till slut sitter båda snällt och väntar och då går vi.
Om någon hund försöker smita före genom dörren då stängs dörren igen framför näsan på den. Inte förrän hundarna väntar tills jag går ut genom dörren först går vi. Jag säger inget alls, inget Sitt! inget Vänta! bara belönar rätt beteende. Blir det fel beteende väntar jag bara tills hundarna gör rätt så jag kan belöna. Belöning är Frolic, koppel på, få gå ut genom dörren.

Kommentarer
Postat av: Susanne P

Superbra inlärning!

Vi pratar oftast för mycket med våra hundar.

Tänk om fler kunde använda kroppspråket bättre...

Kram

2011-03-31 @ 22:35:16
URL: http://www.susannep.blogspot.com/
Postat av: maja

Du är bara SÅ bra! Den som är hund hos dig har det bra. Just det där med att prata för mkt, MÅNGA som gör...kram

2011-04-01 @ 07:48:13
URL: http://hosmaja.blogspot.com
Postat av: Ingegerd

Ja, att vänta ut hundarna är effektivt. Tar ju inte så lång tid heller. Lugnt och fint, det gillar jag och något prat behövs inte alls. Det har jag lärt mig av Cesar Millan. Våra tre tikar fäller enormt nu, hår överallt, usch!

2011-04-01 @ 18:29:28
URL: http://vitplister.blogg.se/?tmp=01182429

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0