det går framåt så sakteliga



Helt galen höstkofta. Jag har gjort den i 13 olika färger istället för 6 som mönstret sa. Men upptill är det bara två färger. En lila och en rosalila (de till höger bredvid koftan). Koftan ser aningens liten ut men jag hoppas att det rättar till sig när jag blockar den. Det drar alltid ihop lite när man använder flera färger. Jag har använt ett nummer mindre sticka än mönstret, 3 istället för 3,5. Kanske var dumt.. fast jag gillar inte att sticka med stora stickor, blir mycket finare med mindre tycker jag.

Allt stickas på rundsticka sedan ska koftan klippas upp. Hu vad läskigt. Det blir första gången jag gör på det viset. Fördelen är att allt stickas från rätan. Det underlättar väldigt när det är så mycket mönster. Det är vansinnigt roligt att sticka mönsterstickning.. att se hur arbetet växer fram. Jag låter aldrig garnet på baksidan löpa mer än över 4 maskor innan jag snurrar det för att det inte ska dra ihop sig för mycket. Tar lite tid men jag har stickat så mycket mönsterstickning att jag blivit rätt snabb i fingrarna :)

Modellen är helt rak och lite kort. Nu när jag hunnit så här långt tycker jag att det vore finare om koftan var aningen längre och lite vid nertill och insvängd i midjan. Om jag gör någon fler kofta så ska jag göra en sån modell istället. Men, som sagt det blir inte så mycket stickande nu när växthuset är klart.

Kommentarer
Postat av: Pysselfarmor

Åhhh så vacker den blir! en glad-kofta faktiskt!

2011-05-02 @ 20:51:28
URL: http://pysselfarmor.bloggplatsen.se/
Postat av: NillaK

Men hjälp vad fin den blir!!! Hoppas att den passar, annars får det väl bli en fin present till någon.

2011-05-04 @ 21:28:15
URL: http://alladagarsomgick.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0