måste ha mer fröer :)



Jag har skickat efter nya Impectakatalogen. Kunde förstås beställa via nätet men nu känner jag för en mysig papperskatalog att sitta var jag vill och bläddra i. Jag har beställt en hel del fröer därifrån genom åren. Impecta är bra för de har ovanliga fröer och fröer till träd och buskar och sånt också och inte bara ettåringar och perenner.

Agaven som jag sådde för länge sedan kommer därifrån. Hade planer på att ha en på var sida om växthusdörrarna, såg det i en trädgårdstidning en gång och tyckte det var snyggt. Problemet är bara att de blev så in i norden vassa. Livsfarliga faktiskt. Inte särskilt trevligt att ha dem där man går mycket. Ett alternativ är förstås att knipsa av alla taggar och nålar men de sitter som berget. Få se vad jag gör. Kanske de hamnar på tippen till sist.



Flikbladiga rabarbern är också från frön från Impecta. Den är en favorit, blir jättestor. Synd bara att vi har så mycket sniglar!



Min rosa riddarsporre, från Impecta den också... som när den började blomma visade sig vara blå! Ja det kan bli fel ibland men det här var ett lyckat fel för den är jättefin.



Rostvin, gissa varifrån. Klättrar långsamt och tar väldigt lång tid på sig att bli stor men har en härlig höstfärg så den är värd att vänta på.



Och en japansk klätterros. Rosa multiflora. Köpte jag frön till bara för att jag tyckte det var kul att så en ros. Den är inte så fin, små vita blommor och kort blomning. Rosor man köper i butik är ofta ockulerade på Rosa multiflora.
Nu när jag har växthuset tänker jag beställa en massa roligt. Man kan ju alltid prova för man blir inte ruinerad även om det skulle misslyckas. Frön är billigt motför att köpa färdiga plantor. Jag ska bl a beställa frön till en svart valnöt. Frön säger man förstås inte då.. nötter är det ju.

Kommentarer
Postat av: Ingegerd

2011-05-19 @ 19:35:46
Postat av: Ingegerd

Du gör verkligen det allra bästa med Ditt växthus! Det var på tiden Du fick ett. Det är så inspirerande att läsa och se bilderna. Nu har ju min fysik satt begränsningar, men drömma är också härligt. Vi har nu en liten ekplanta som jag grävde upp och tog hem för ca 3 år sedan. Den ser jättefin ut, men sitter helt galet bland en massa andra växter. Måste flytta den, till hösten antar jag. I dag, äntligen, har vi strött ut gödsel på allt! Taggiga växter är ingen favorit hos mig, rosor undantagna. Vilken växtzon har Du?

2011-05-19 @ 19:40:12
Postat av: NillaK

Gröna fingrar är verkligen det minsta man kan säga om dig! :) Önskar att jag hade hälften av den förmågan. Suckar över mina rabarber och bärbuskar som inte trivs där vi satte dem. Rabarbern har knappt kommit upp ur jorden när alla andra gör paj på sin... :)

2011-05-20 @ 09:12:50
URL: http://alladagarsomgick.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0