mattig hund och en massa växter



Hos veterinären sa de att det räcker om jag tvättar såret med kranvatten.. men det känns inte riktigt rätt så jag var till Apoteket och köpte upp mig på grejer att tvätta ordentligt med. Wilma är så duktig, sitter helt still så jag får tvätta och sköta om såret i lugn och ro. Jag känner mig ärad av förtroendet. Hon litar verkligen på mig.
Sedan olyckshändelsen har hon varit extra "mattig", det är som om hon behöver känna att jag finns i närheten. Jag är bara ute korta stunder i växthuset och annars är jag mest inne med henne så hon kan vara lugn och trygg, lillskruttan. Hon kan få lite extra trygghet nu tills stygnen tas, tror hon behöver det.



Min ädelsyren blommar. Den fick jag gratis från handelsträdgården där jag jobbade förut för den var "död" men jag har lyckats sparka igång den :) Jag älskar den djupt lila färgen.



Perukbusken har också en härlig färg. Fotot är inte så bra så man ser inte men den är riktigt mörk mörk lysande röd, vet inte hur jag ska beskriva. Pampig färg.



Den här är det mest synd om i år. Mitt älskade körsbärsträd har bara de här blommorna, det är allt. En del grenar ser ut som de inte lever alls. Vintern gick hårt åt den tydligen. Många hade det tufft den här vintern som var. Jag hoppas körsbärsträdet repar sig.



Tulpanbuske ;) Hade du inte sett förr va? Ser rätt kul ut... tulpanerna har hamnat mitt i en av mina bollklippta liguster.



... samtidigt i växthuset.
I den här lådan växer längst bak körvel och i framkant är det anis. Körveln ska ner i trädgården snarast. Det är den danska varianten så den är bara ettårig men troligen fröar den av sig. Jag älskar sånt som doftar.. både körveln och anisen doftar lakritsgott.



Här är mer godoft. Thaibasilika, röd basilika och den vanliga basilikan. Första gången jag provar att odla basilika och det var plättlätt.



Det blir för mycket av allt förstås. Här är överblivna rödbetor som inte får plats i landet så dem äter jag upp. Har läst att man kan äta bladen som sallad, måste testa.



Olika sorters paprika, tomat och chili växer i lådorna. Säkert har jag planterat alldeles för tätt... men som sagt, jag har väldigt svårt att kasta fina plantor. Blir det toktätt när de växt på sig får jag väl gallra.



Squashen bor ensam i egen låda. Vad den växer! Så fort jag vänder ryggen till har det kommit fler blad.



Cosmos kan man inte få för mycket av! Jag har sått en ny laddning. Alla i vitt. De ska lysa upp tomtens baksida på kvällarna.



Till sist och nästan det roligaste av allt, citronen har grott! Till höger ibland algerna i krukan syns en liten ljusgrön snodd. Välkommen till världen :)!

Kommentarer
Postat av: Ingegerd

Du har allt ett riktigt varmt hjärta för Wilma, jag blir så rörd och glad att Du månar om henne. Så skulle alla hundar få ha det. Rödbetsblad har jag använt i soppor och morotsblast går också utmärkt att äta. Vi är så bortskämda här i landet, så vi slänger mycket i onödan. Är algerna OK att ha i krukan? (alger går att äta också...)

2011-05-28 @ 21:04:53
URL: http://vitplister.blogg.se/?tmp=28205527

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0