planterar mest hela tiden



Aj aj! jag är ledbruten! I går flyttade jag en häck idegran och där idegranen vuxit planterade jag en radda thuja istället. Det var för att idegranen hade det för soligt där. Här är thujorna. De ska gödas och vattnas så de växer till sig riktigt fort.



Idegranarna bor här på husets baksida. Där är inte riktigt lika många soltimmar och dessutom ska de skymma sikten mot ved.. båtar.. grävmaskin.. högar med överblivna stenplattor.. you name it.



Allt det här och lite till ska idegranshäcken dölja tänker jag mig. Bäst jag vattnar och pysslar om den riktigt mycket den också så den blir stor och tät.



Men det är väldans bra att ha en man med grävmaskin :)
Den här jordhögen är innehållet i ena kompostbehållaren. Vi har två komposter. De syns till vänster på bilden. Vartannat år ungefär gräver vi ur den ena och då har jag prima jord att ta av till alla planteringar ute. Jorden blir så himla fin. Det skulle vara tungt att gräva ur komposten för hand men med grävmaskinen går det på ett kick.



Jag har planterat ut vit rosenskära. Det är på husets baksida där växthuset bor. Där ska bli som en skog. Lite vildvuxet och en massa träd. Mest vita växter vill jag ha där.



Jag har tagit reda på träd som sått sig och placerat ut. Här en hassel.



Och en rönn.



Några måbärbuskar och jättedaggkåpa. Ser inte mycket ut för världen än men det kommer att bli superfint. Jag ska försöka plantera bort så mycket av gräsmattan som möjligt. För klippa gräs är trist!



Samtidigt i växthuset.



Äntligen har vattnet kommit igång så jag slipper bära kannor. Och så kan jag spola golvet och duscha växterna. Jag har fått bästa vattenmunstycket med en massa olika inställningar. Vass stråle, mist, dusch, vinklad dusch och allt vad det är. Jättebra!



Det är svårt att fota i växthuset för där är så ljust. Det här är en mörk mårbacka.  



Allt växer som ogräs :)



I toarullarna har det däremot inte tittat upp några gröna småttingar än. Där har jag planterat luktärt. Läste någon gång att man ska sätta dem i toarullar för att slippa plantera om och störa deras rötter för det är de känsliga med. Man planterar alltså ner hela alltet i backen när luktärterna grott.

Trådhyllorna som vi satte upp är egentligen Elfa garderobsinredning. Fungerar riktigt bra. Man kan vattna utan att vatten samlas under. Hyllorna lär väl rosta så småningom men det gör inte så mycket.



Det här är min bästa kompis i växthuset. Min alienradio.. ser ut som ET tycker jag. Det går bara att få in Upplandsradion och P1.. alla andra kanaler brusar för mycket. Men huvudsaken jag kan lyssna på sommarpratarna!



Kvar att göra är finishen runt gången fram till växthuset och plattor på sidorna och bakom längs husväggen. Sedan blir det planteringar på vänster sida tror jag.. någon slags rabatt med riddarsporrar vill jag ha.  



Men på höger sida blir inga rabatter för där har jag jordpåsar och fyllapåkrukormedjordställe. Jag häller upp köpejorden i en "Knodd", en hink från IKEA. Då hålls den fuktig. Till planteringarna inne i växthuset använder jag köpejord inte kompost för att slippa ogräs.
Nu ska jag ut och vattna :)
Ha en härlig dag alla!

Kommentarer
Postat av: Nina Lindh

Full rulle ser jag ;)

2011-05-09 @ 20:49:26
URL: http://ninalindh.blogspot.com
Postat av: Pysselfarmor

Du behöver då inte gå på gym ;.)

2011-05-09 @ 23:05:36
URL: http://pysselfarmor.bloggplatsen.se/
Postat av: NillaK

Oj vad du grejar! Är imponerad av din arbetsiver och alla planer. Önskar att jag hade hälften till min trädgård... Just nu nöjer jag mig med några pallkragar där det råder viss ordning, för övrigt är det kaos med växter som växer där de inte borde... Men det är åtminstone såna växter jag kan plocka blad från och torka, eller nåt annat skojigt. Det hjälper mot ångesten över en stökig "trädgård" !:)

2011-05-10 @ 08:34:30
URL: http://alladagarsomgick.blogspot.com
Postat av: maja

Ojoj här händer det grejer som vanligt. Du blir/är väl vältränad som få kan jag tro=) Många härliga bidler. Praktiskt med en gubbe med såna resurser...ha det bra i solen.

2011-05-10 @ 08:59:47
URL: http://keeponwalking72.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0