smått



Med trehundra pengar i plånboken klev jag in på miniatyrmässan i Gärdesskolan. Glömde ta vägen förbi bankomaten, skit! Inträdet kostade 140 för mig och Gullegubben (som jag med milt våld fick med mig på mässan ;)). Skulle haft mer kontanter för vad mycket fint det fanns !

Jag äääälskar pyttesaker. Och oj vad med pyttesaker det fanns, allt man kan tänka sig i miniatyr. Härligt! Trots den skrala kassan... kanske var bra att jag inte hade mer pengar med.. såg en liten docka för 600, så himla fin, hade jag haft 600 så hade den fått följa med hem, men herregud en minidocka för 600 är lite för dyrt.. men söt den var, alldeles perfekt. Jytte Simonsson heter hon som tillverkar de finaste av dockor. Jag ska hålla utkik efter henne nästa gång jag går på en minimässa.



Dockor, möbler, porslin, burkar, nallar, husdjur, skidor, gardiner, kläder... allt fanns i miniformat. Det mesta dessutom handgjort.



Mat, bullar och bröd och kakor och fläskschnitzel (!) .. ja som sagt allt fanns.



Kolla in koftorna längst upp i bild. De är handstickade, mini förstås... och knapparna går att knäppa. 
Vilket pilligt göra, oh my good!



De antika dockorna och möblerna var dyrast.




Det här tyckte jag var en bra idé. Ett litet dockskåp, bara två lådor högt. Alldeles lagom faktiskt. Fick tipset av en jag känner som var på mässan att fråga på Systembolaget efter vinlådor i trä. Det ska jag göra, om lådorna ändå ska slängas kan jag göra rum av dem istället.



Så vad fick jag med mig hem då ...efter inträdet på 140. Tycker jag gjorde rätt bra affärer för de 160 jag hade kvar. 
En docksäng, krullig och gullig. Jag ska sy madrass och sängkläder till den. En provdocka vit och fin. I burken ligger en prinsesstårta, låtsasmarsipan yummi! Jag ska sy på en liten virkad spets under eller klippa ur ett papper för tårtan saknar tårtpapper och det måste den ha ;)
En gammal hund med härlig patina skopade jag med mig för fyrtio kronor. Ser ut som en ko där på bilden men den är fin på riktigt,  ser ut som en terrier typ, handgjord i trä. Två små bambi som jag inte vet vad jag ska ha till men jag kunde inte motstå.. en femma styck fick jag betala. Och det bästa av allt; 0.8 stickor. Jag har letat såna och på mässan fanns de :) Jag ska sticka quakernåldynor någon gång och då måste jag ha extra smala stickor. Nu har jag det :)

Kommentarer
Postat av: Pysselfarmor

Tur att jag inte var där! Sådan gillar jag. Den där nåldynan har jag aldrig hört talas om. Häftigt! Vi fick testa jättesmala stickor på Nordiska under vårens stickcaféer. I arkiven där finns spetsar som är stickade av i princip sygarn...helt makalöst vackra!

2011-10-30 @ 19:27:38
URL: http://pysselfarmor.bloggplatsen.se/
Postat av: Raija

Oh så kul att få gå på en sån mässa med miniatyrer. Förstår att du gärna köpt mer om pengarna räckt. Dockskåp är så kul och det är svårt att motstå dem.

2011-10-30 @ 19:51:33
URL: http://www.nitida.se
Postat av: Ingegerd

Men vet Du, jag fick en stark känsla bakåt i tiden då jag ser dockskåpet. Kan tom förnimma en doft! Jättemystiskt! Har sålt en massa dockskåpssaker på Tradera och det var verkligen åtgång på dem. Nu har jag endast kvar spis, arbetsbänk och diskbänk i Lundbyskalan + en liten säng i plast.Från 60-talet. Är det ngt som intresserar Dig?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0