hem till pappa

Nu är jag tillbaka från minisemestern. Vi var hem till pappa i norr, jag och Wilma och Gullegubben. Träffade syskon och åt godaste pitepalten och till sist gjorde vi en rundresa i Tornedalen, min pappas hemtrakter.



Det här är Letsi kraftstation. Det är så mycket vatten efter allt regnande att de måste släppa en del. Det dånar när vattnet forsar ner och fast vi stod så långt ifrån stänkte det. Maffigt!



Jag till vänster med min ena systerdotter. Det här vattnet är dammen i Lilla Luleälv. Alldeles nära där pappa bor. Där kan man i normala fall köra över men nu var det avstängt förstås. Där i dammen är badplats om somrarna. Fast nu skulle man flyta iväg i ett huj! (himla vad långhårig jag var. Jag klippte mig igår, det var på tiden ;))



Nyaste tillskottet i familjen. Sötaste systerdotterdottern. Dockorna skulle sova och blev nerbäddade under filten under stor koncentration.



I tornedalen är pappa född och där finns familjehemmet kvar. På väg dit stannade vi för lunch vid Kukkolaforsen. Där på andra sidan är Finland, så nära att man kan kasta en sten dit från svenska sidan. Vi åt sik, jättegott! Egentligen hade de bara öppet för beställningar men de slängde ihop mat till oss i alla fall. Vilka snälla människor.
Vi gjorde en riktig turnering, Lappträsk, Karungi, Haparanda, Överkalix är några av ställena vi var till. Tornedalen är fantastiskt fint. Synd bara att så många hus står tomma och förfaller. Pappa visade och berättade och glittrade hela han, han älskar sitt tornedalen. De är väldigt patriotiska tornedalingarna. De har ju eget språk, meänkieli, som pappa dessvärre inte lärde mig. Hade jag velat kunna! Och numera har de också en egen flagga. Jag ska överraska pappa med ett paket med bilder från vår rundresa och så har jag beställt en tornedalsflagga till honom. Tror han blir jätteglad.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Palt mmmmmmmmmmmmmmmmmm!!



Fina trakter i norr! Vilken fart på vattnet.

Visst är det trist med alla dessa tomma hus överallt i norr - landsbygden dör - alla ska in till städerna...synd!

2011-10-07 @ 20:49:04
Postat av: Mossfolk

Palt har jag aldrig ätit...

Men vackert är det verkligen, där uppe i norr!

2011-10-08 @ 11:01:00
URL: http://mossfolk.blogspot.com
Postat av: Anita

Hittade hit via nån annan sida (?) och måste bara få säga att jag blir så glad av dina konstverk. Eskimåtjejen m m är så bedårande och ditt sätt att fota dem och kommentera är så najs. Tack för att du delar med dig av mönster också. Du inspirerar!

2011-11-03 @ 16:23:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0