några trädgårdsbilder



Läkesilveraxet har några år på nacken och börjar bli riktigt pampigt.



Jag har planterat det i trädgårdens allra mörkaste hörn, där lyser det verkligen upp.



- Vad gör du Wilma?
- är mitt gulligaste bara, som alltid.



Rosen framför Wilma heter Lavaglut. Den är egentligen mycket lägre men i år var den tvungen att växa sig hög för att nå upp över kärleksörten. Den har så dramatiskt färg, mörkt mörkt röd.



Jag älskar hur ljuset silas genom manchuriska valnötens jätteblad. Det är det allra vackraste av de träd jag planterat.



Trädet har vuxit enormt! Det är nu lika högt som huset... vet inte var detta ska sluta.



Och titta! för första gången kommer det nötter, hurra!!!! ... fast det lär bli livsfarligt att gå under trädet när nötterna blir mogna och tänker trilla ner...
Jag vet inte om nötterna är ätbara men det är hursomhelst jättespännande och exotiskt att få nåt slags valnötter i en trädgård i zon 4! Jag tror faktiskt att ett manchuriskt valnötsträd går att ha längre upp i landet också för om det är kallt på våren och bladen fryser då kommer det nya blad senare. Bra va.

Kommentarer
Postat av: Raija

Silverax är så fina och jag vill också ha såna i min trädgård. Valnötsträdet ser väldigt spännande ut och jag hoppas det går att äta nötterna sen.

2012-08-18 @ 10:41:35
URL: http://www.nitida.se
Postat av: Camilla

Spännande med egna nötter. Jag är nyfiken på hur det går med ditt växthus?

2012-08-18 @ 13:39:18
URL: http://skaparlusta.blogspot.com/
Postat av: Pysselfarmor

söta Wilma ---akta dig för nötterna!



Oj valnötter - då måste det trädet stå varmt och skyddat och trivas väldigt bra.



Finns vad jag vet endast ett valnötsträd i Stockholms innerstad...jo jag vet var det står - går säkert att googla fram också jag har fotograferat det också...kanske ska jag ta mig dit och se om det har nötter nu - det brukar få det.

2012-08-20 @ 10:44:11
URL: http://pysselfarmor.bloggplatsen.se/
Postat av: Maria

Vilket läkesilverax! Det var riktigt pampigt. Längtar till mitt blir så där stort och snyggt. Det har vart lite trögt med tillväxten, men det kanske behöver etablera sig?

2012-08-25 @ 13:26:40
URL: http://blandrosorochgarner.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0