hemslöjdsutställning del 2

Vad roligt och givande det är att gå och se utställningar. Borde man göra oftare!



Det fanns en del kläder på Liljevalchsutställningen. Den här klänningen är supervacker. Väl arbetad med korsstygn, applikationer, påsydd spets, infälld hålsöm. Döskallar är rätt makabra tycker jag men som ett sätt att placera plaggen i nutid fungerar de verkligen. Och så tänker jag Mexico, Frida Kahlo när jag ser den här klänningen. Jag älskar Frida Kahlo.



Mexico här med. Vilken häftig krage!



På klänningen är det broderat rosor i korsstygn. Jag undrar hur sjutton man gör för att brodera på vanligt tyg. Det är gjort med ganska stora korsstygn. Tar man en rutväv och lägger över som man broderar på och sedan klipper man bort väven... eller använder man nåt slags kalkeringspapper tro. Jag måste prova någon gång.





Den här klänningen är gjord i plåt eller nåt. Utstansade små löv som limmats ihop. Lätt som en balett och samtidigt så stel och hård. Kul idé.



Applikation har jag nästan aldrig gjort, rätt kul ju. Måste jag prova göra någon gång också.



Det fanns gott om yllebroderier på utställningen. Otroligt tjusigt och vilket jobb!



Med röd bakgrund.



Wow så tjusigt!





Så mycket inspiration! Jag ska prova på att sy yllebroderi banne mig.




Rött på vitt är fint.



Tips på hur man kan piffa upp något på ett enkelt sätt. Jag såg en väska en gång med en stor ros på på det här viset. Vad fin den var. Ska jag kanske sy någon gång.... ;)



Jag kunde inte hålla fingrarna i styr särskilt länge ;)
Det här är mitt allra första yllebroderi. Det blir en liten kudde, ca 20x20 cm. Jag har broderat på ett svart ylletyg med yllegarn. Runt kudden håller jag på att sy fast en smal fläta för att dölja sidosömmen och som avslutning tänker jag göra tofsar i hörnen.
Jag vet inte vad man ska ha kudden till... nåldyna kanske ... eller vad? Någon som har några förslag på användningsområden för en liten stoppad och broderad kudde ?

Kommentarer
Postat av: Maria

Spännande utställning du vart på. Var finns den? Har heller aldrig broderat i ylle men det blir vackert. Rustikt och riktigt eller ordentligt på något vis.

2012-08-27 @ 18:00:41
URL: http://blandrosorochgarner.blogspot.com
Postat av: Pysselfarmor

Ja visst är det fantastiska saker där....och jag vet inte om du såg muddarna som Carina Olsson har broderat. Jag har gått flera kurser med henne och hon är med på tjejhelg när vi träffas för att sticka och brodera.

Och du jag har anmält mig till kurs igen med henne på Slöjdhuset här i sta'n - Folkligt broderi. Kanske du ska hänga på. Rulla nedåt på den här sidan så hittar du informationen om den kursen



http://www.webbhotell.sll.se/sv/Lanshemslojdkonsulenterna/Kurser-och-inspiration/Kursutbudet-hosten-2011/



Håller tummarna att du hänger på och anmäler dig och att du kommer med! Skulle vara så kul...och du man behöver inte kunna - man går dit för att lära!

2012-08-27 @ 19:18:17
URL: http://pysselfarmor.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0