broderi och lite av varje



Ett blödande hjärta... kanske. Så här blev lilla kudden som jag knåpade ihop efter att ha varit på Hemslöjdsutställningen på Liljevalchs och sett alla vackra ullbroderier.
Det är första gången jag syr yllebroderi. Det var inte särskilt svårt men tog lååång tid.



Vad ska man använda kudden till? Nåldyna är det enda jag kan komma på. Någon som har nåt fler förslag?
Den är liten, ca 20x20 cm.



Förutom Hemslöjdutställningen inspirerade den här boken mig till hjärtbroderiet. Illustrationerna i den är alldeles fantastiska. De är gjorda av colombianska illustratören Catalina Estrada. Kolla in Catalina. Hon är amazing!



Den här är också del i inspirationen. Hjärta med tofs. Någon gång kanske jag syr ett hjärta och broderar med ull på. Det skulle passa som julprydnad tänker jag mig.



Det ska bli fler dockor också. Den här kattfröken sitter och väntar på att få en blommig femtiotalsklänning sydd till sig med en matchande bolerojacka. Stackarn, hon har väntat länge. Efter henne ska jag sy en Moridocka. Henne har jag bara gjort mönster till men så fort jag gjort allt annat färdigt så ska jag starta med henne.



Framför teven behövs ett handarbete. I går började jag med ett par mönsterstickade vantar.



Ibland blir något färdigt. Hurra! Den här spetsen har jag kämpat med länge. Den ska vara till en hylla ovanför ett fönster. 5 cm bred och 216 cm lång. Pust! Virkad med 0.75 ans virknål och mölnlycke nr 14. Pilligt!



Mönstret är egentligen en kragspets som jag har modifierat till bredare och rak istället för böjd. På bilden ligger spetsen och torkar efter stärkning (potatismjöl&vatten) och strykning. Det är en viss tillfredställelse när nåt så pilligt äntligen blivit klart.


Kommentarer
Postat av: Pysselfarmor

men jistarns vad du är produktiv och allt är bara sååååååå aaaaaaaaaaaaaaaa oooooooooo vackert....
20x20 nej det blir nog en nåldyna....
men du kan sy flera sådana bitar med olika mönster och sy ihop med skarvsöm eller på annat sätt till en kudde :-)
tittade på länken ....du har helt rätt fantastiskt där! En del påminner litet om mandelor
http://www.flickr.com/photos/repertoirephotos/6033247559/in/photostream/

2012-08-28 @ 23:10:35
URL: http://pysselfarmor.bloggplatsen.se/
Postat av: Raija

Vantarna är helt underbara och jag gillar färgerna.
Jag har också varit sugen på ullbroderi länge och tog en hel del bilder när jag var på Liljevalchs.

En gång i tiden virkade jag en jättestor rund duk i sånt där tunnt garn och den tog evigheter att göra, men är så fin och jag har använt den väldigt mycket. Så jag förstår att du slitit ordentligt med spetsen. Skönt att den nu är klar och du kan njuta av den.

2012-08-29 @ 07:06:53
URL: http://www.nitida.se
Postat av: Nina Lindh

Ullbroderiet blir väl en nåldyna. En snygg sådan!

Vad är en Moridocka?

Och jösses vad produktiv du är. Själv stickar jag raggisar så både fingrar och ögon blöder :)

2012-08-29 @ 08:05:43
URL: http://ninalindh.blogspot.com
Postat av: Vida

Helt otroligt hur du kan börja sticka ett par vantar och hinna så långt på så kort tid. Du inspirerar verkligen mig.

Kramar

2012-08-30 @ 21:58:36
URL: http://adventure-life-vida.blogspot.com/
Postat av: Dorothea

Alltid lika underbart Kanarin! <3 <3 Yllebroderiet fick mig att minnas (med dåligt samvete) om min första UFO. En kudde som jag påbörjade under en broderikurs på Sätergläntan då jag var 16. Motivet var en kopia från en åkdyna i Skånskt Yllebroderi. Den hade en jägare komplett med armborst och en enhörning som var anatomisk korrekt ;) Jag minns att jag tyckte inte lika mycket om denna broderstil som det gulliga prunkande dala-floda broderiet som vi också fick pröva på, så när jag återvände hem övergav jag snabbt jägaren och enhörningen och de blev liggandes i en låda. Nu, många år senare ligger de fortfarande där....

Din lilla dyna är mycket sötare.... likt allting annat du gör! :) Vad är det för mönster i vanten? Har du lagt upp den på Ravelry?

På tal om mori, har du sett denna fina bildblogg? : forestfairytales.tumblr.com

2012-08-30 @ 22:20:15
Postat av: Maria

Underbart romantisk spets och vantarna... Så söta!

2012-08-31 @ 16:40:02
URL: http://blandrosorochgarner.blogspot.com
Postat av: Carina Breidensjö

Hej!
Vad mycket fina saker du gör. Jag har snöat in på att jag skulle vilja virka egen spets och har letat ihjäl mig på nätet för att finna något. Tyckte din spetskant och snöflinga var jättefina, finns det någon möjlighet att få ta del av ditt mönster??

Mvh
Carina Breidensjö

2013-02-24 @ 20:23:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0