just nu i trädgården



Jag klipper aldrig mina äppelträd tidig vår. Det är för att jag inte vill ha så mycket nytillväxt. Istället klipper jag dem vid behov på sommaren eller sensommar/höst. Det är för att jag måste hålla dem små och låga för tomten är inte jättestor och jag vill att mycket ska få plats.



Det är tulpantider hos mig. Den här har fastnat i ligusterhäcken, stackarn.



De fransiga tulpanerna är mina favoriter. Jag kan inte låta bli att ta kort av dem varje år. De är fräscha och svala som frasigt lakanstyg.



Persikoträdet för en tynande tillvaro. Det står alldeles för utsatt för vind. Men i år kom i alla fall en blomma i det torra spretet :)
Jag har funderingar på att plantera ett persikoträd vid söderväggen och spaljera, fast jag har inte bestämt mig än för det innebär en massa flyttande av annat som redan bor där.



Sparrisen skördar jag inte. Jag tänker låta dem vara ifred några år så de får gå upp i blom. Planen är att de ska börja ge större skörd om jag gör så.



Aurikler är väldigt bra marktäckare. Den här sorten delar jag varje år och det börjar bli ganska mycket av den. Jag zoomar inte ut innan jag klippt gräset ;) för fy vad maskrosor det är överallt. Det får bli närbilder så länge.



Sockblomman gömmer sina blommor under bladen, man får lägga sig platt för att överhuvudtaget se dem.



I växthuset har det grott. Få se vad det hinner bli av allt för jag har börjat så jättesent. Nåja nåt blir det säkert. Det här är olika salladssorter.



Det här är kryddtagetes. Den är rätt snabb så den hinner säkert. Tre gurkplantor har kommit upp, det var ynka fyra frön i påsen men det räcker alldeles säkert. Det är roligt med växthus man kan odla allt möjligt som inte vill bo i vårt land egentligen.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Så vackra tulpaner! De ska jag sätta till hösten. Detta år är det första året som tulpanerna står kvar och blommar ut...något har hänt med rådjuren som brukar besöka vår trädgård och mumsa i sig allt de kommer över. Sparris har även jag...några som jag skörar och några som jag satt i blomrabatterna så att de får gå i blom. De är så spröda och skira när stängeln slår ut. Auriklar gillar jag också, men jag har inte testat att dela dem - tack för det tipset! Jag har en röd variant av sockblomma som blir jättehög?!?

2012-05-22 @ 20:34:00
URL: http://pysselfarmor.bloggplatsen.se
Postat av: Maria

Tulpaner är ju så fina och dessa fransiga vita, aah. Jag fotar också i trädgården varje år och lite händer det faktiskt i rabatterna fast man inte planterar nytt. En del plantor kommer inflyttandes till mig och jag har ingen aning om vart de kom ifrån. Annat klarar inte vintern osv. Det ser inte helt lika ut från år till år.

2012-05-23 @ 14:29:34
URL: http://blandrosorochgarner.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0