till Dorothea

Cyberkompis Dorothea önskade sig ett mönster. 
Jag tänkte att... det kan jag välan göra. Så varsågod!
Hoppas det är begripligt :)
 
 
Here goes!
Garn: 8/3, tror jag det heter. Det är ganska tunt bomullsgarn på härva.
Virknål: 1.75
(Man kan förstås använda vilket garn man vill och bara anpassa virknålsstorlek som passar till. Jag tog det jag hade hemma)
 
Jag börjar med att göra ekollonen. 
 
"Kropp"

Gör 6 fm i en magic loop.
v1: 2 fm i varje m  (12)
v2: *2 fm i första m, 1 fm i nästa m (18)
v3-10: 1 fm i varje m (18)
v11: *ta ihop 2 fm, 1fm* (12)
Stoppa "kroppen" med ludd innan du fortsätter minskningarna
v12: *ta ihop 2&2* (6)
v13: *ta ihop 2&2* (3)
Klipp av och dra igenom tråden. Fäst inte tråden. (detta är ovansidan där mössan sedan ska sättas på)
 
 
"Mössa"
 
Virka lika som "kroppen" till v 9 (eller så långt som du tycker blir snyggt)
sluta med en smygmaska. 
Klippa av och fäst tråden. 
Vänd mössan så avigsidan är utåt. 
 
 
Fäst mössan på kroppen med tråden som du lämnade förut. 
 
 
Så här stor blev den i det garnet jag använde. Vill man ha riktigt pyttesmå då kan man virka i spetsgarn. 
 
 
Virka bandet.
 
Band
Virka lm till önskad längd. 
Vänd med 5 lm.
Virka 1 st i sjätte lm från nålen. 
*2 lm, hoppa över 2 lm, 1 st*
 
 
 
Virka en snodd av 5-8 lm att fästa ekollonet i (jag gjorde 5 lm). Snodden virkas fast direkt i hålet av 2 lm. Låt trådänden följa med så du slipper få en tråd som måste fästas i bandet! 
 
 
Klipp av tråden. Fäst de båda trådändarna genom "mössa och kropp". 
 
Voilà! nu är det bara att virka miljarder fler av de små ekollonen, ha så kul!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Dorothea

Such lovelies! Tack tusen gånger om! De är så fina, så delikata! Du är bara så begåvad! Jag hoppas att ha tid snart att göra några, trots att julklappsruschen redan dragit igång... Vet ej ännu var eller vad de skulle pryda, men någonting eller någonstans....

2012-10-25 @ 21:43:56
Postat av: Raija

Oj, så smått och vilket tålamodsprövande arbete, men väldigt fint blir det.

2012-10-25 @ 22:55:23
URL: http://www.nitida.se
Postat av: Anonym

Åh så söta! Du är ju bara såå duktig!Jättefin beskrivning, nästan så man blev lite sugen......men näe, jag har ju "liiite" annat att göra ;)

2012-10-26 @ 08:25:42
Postat av: Catarina

Ovanstående inlägg är från Catarina :)

2012-10-26 @ 08:27:28
Postat av: Pysselfarmor

Linnea har gjort succé! Linnea loves Linnea :-))

2012-10-28 @ 17:57:49
URL: http://pysselfarmor.bloggplatsen.se/
Postat av: Tobias

Vilken rolig idé! du har inte lust att låna ut den här beskrivning till 365 saker du kan slöjda? Jag skulle gärna ha med den där men lägger ju inte ut andras saker utan lov. Skicka mig ett mail om du vill ha den med och ha en fin dag.

2012-11-13 @ 09:56:38
URL: http://www.365slojd.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0