växthuset preppas inför vintern

Det var några grönsaker som gömde sig i allt bladskrufs och visset i växthuset. Skrufset ligger på komposten nu. Kvar att göra är att skrubba huset med såpa och plocka undan krukor och täcka bäddarna med duk men det får vänta för nu började en fransk film på teve, den heter dessutom lämpligt "samtal med min trädgårdsmästare" . Den måste jag ju bara titta på! 
 
Chilisarna växer och frodas faktiskt fortfarande trots den sena årstiden men de har inte börjat visa det minsta färg. Det är för att jag satte dem så sent och jag visste det att det var en chansning. Kanske de hinner rodna innan snön faller.... till helgen varnar de för frost. Jag ska lägga en matta under växthusdörren för att stoppa iskylan ditin. 
 
Det vackra bladet är från vindruvsplantan. Tjusigt värre! Tänk vad maffigt det blir när den har klättrat upp under växthustaket och blir så färggrann! Än så länge är den pytteliten... har inte ens nått upp till glasrutorna  så den kunde titta ut... men nästa år blir det säkert full fart upp längs väggarna. 

Kommentarer
Postat av: Maria

Chilin kan ju i värsta fall mogna i fönstret inomhus. Frost till helgen! Hu! Redan, känns det som!

2012-10-03 @ 16:24:58
URL: http://blandrosorochgarner.blogspot.com
Postat av: Maria

Det har fungerat hos mig att eftermogna avknipsade chili på fönsterbrädan. Vet inte om det har betydelse var i mognadsprocessen de befinner sig. Jag torkade mina chili sedan. Då håller de i flera år.

2012-10-03 @ 18:16:56
URL: http://blandrosorochgarner.blogspot.com
Postat av: Pysselfarmor

Det var ju mycket du hittade idag....oj frost till helgen...även här söder om Stockholm?!?! Då får jag bära in de fyra stora änglatrumpeterna och alla pelargonier...hujedamej! Kan det inte vara höst ett liiiiiitet tag till...?

2012-10-03 @ 21:49:19
URL: http://pysselfarmor.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0