äppelkaka del 2 med recept

 
efter!
Äppelkakan blev jättegod på riktigt. Det gick dessutom på ett kick att laga till. Bra grej om man får oväntat besök och inte har nåt att bjuda på!
 
Jag kunde inte hålla mig utan var tvungen att provsmaka för det luktade så gott när den gräddats (man skulle haft doftblogg!). Kolla på bilden hur det ångar från kakan. Jag hade inte ens tid att fixa vaniljgrädde till utan högg in direkt :)
 
Receptet (vet inte om det hette recept.org... kommer inte ihåg, var jag hittade det) är så här om du vill testa:
 
5 äpplen
125 g smör (jag vet inte hur mycket jag tog för jag hade bara en snutt smör kvar så jag smälte bregott också och blandade i och det fick bli på en höft)
11/2 dl socker (jag tog 1 dl)
2 dl vetemjöl
3/4 tsk bakpulver
 
200 grader, ca 30 minuter
*smörj formen
*Skär äpplen i klyftor ( jag skar mina i småbitar), lägg dem i en smord ugnsfast form (jag hade på lite kanel och vaniljsocker (busigt ;)).
*smält smöret
*blanda alla torra ingredienser, häll i smöret
*Klicka blandningen över äpplena.
*Grädda.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Raija

Mmmmmm.....ser väldigt gott ut. Påminner om rabarberpaj med smulpaj över. Det har jag inte testat med äpplen och ska göra det i helgen, för jag har en del äpplen som ramlat i backen.

Tur att det inte finns doftbloggar... :-)....för då vet man inte vilka dofter man stöter på. För min del spelar det inte så stor roll heller, för jag känner inga dofter alls och 0 i luktsinne. Sen är jag även kraftigt doftöverkänslig, så det skulle vara förödande. Så jag passar på att njuta av den fina bilden istället.

2012-09-21 @ 15:33:54
URL: http://www.nitida.se
Postat av: Ingegerd

Det är så härligt med äppelpaj! Jag har börjat göra en med havregryn i stället för vetemjöl, blir knaprigt och jag tror det är nyttigare.

2012-09-21 @ 20:02:56
URL: http://vitplister.blogg.se/?tmp=254426

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0