uppisoffanleken

Idag fick jag sovmorgon. Det hör till ovanligheterna så det kändes riktigt  lyxigt och behövligt.  Snart ska vi upp till närmsta skogsområde jag och valpen så hon får springa av sig det värsta buset. Har hon för mycket energi så hittar hon på, oj vad hon kan hitta på hyss!
Hennes senaste påhitt är att hoppa upp i soffan och där får inga hundar vara. (Fast om sanningen ska fram så får Wilma ligga i soffan med mig och mysa när valpen gått och lagt sig på kvällarna men aldrig så valpen ser).

Det här med att valpen vill upp i soffan håller på att bli en rolig lek (tycker valpen). Vad gör matte nu om jag gör så här verkar hon tänka. Blir hon arg nu tro? och om jag försöker vara bestämd och blir allvarlig på rösten så är det extra roligt, då försöker hon hoppa upp om och om igen... hon försöker verkligen få igång mig ... hämtar en sko från hallen och tar med den upp i soffan om hon måste för att få matte att resa sig upp och "leka roliga leken". Jag kan inte erbjuda annan lek som avledning för hon fattar sambandet... hoppar jag upp i soffan så börjar matte med annan lek tänker hon då och då slutar hon inte hoppa upp i soffan.

Så nu har jag hittat på en ny strategi. Att bestämt ta ner henne från soffan fungerar dåligt så nu har jag ändrat reglerna i "hoppauppisoffanleken". När hon hoppat upp så säger jag glatt - jaha du vill vara i buren, och så tar jag henne i halsbandet och så får hon vara instängd en minut - inte längre. Och gör hon om det händer samma sak. Det blir spännande att se hur länge hon tycker den nya lekvarianten är rolig.
Fungerar inte det så hittar jag på nåt annat.


Kommentarer
Postat av: Nettan

Va duktig du är !

Här fick den 1:a hunden vara i soffan och älskar att ligga där med oss så då kan man inte neka dom andra två. Ha, ha !

Men dom är ju lite mindre och dom ligger inte länge då dom tycker att det blir varmt och lägger sig på golvet istället.



Ha en bra busig dag !

kram

2009-01-14 @ 11:35:15
URL: http://hasselby.blogg.se/
Postat av: ejmis

Hejja matte!!

Jag tror du kommer att vinna.

2009-01-14 @ 17:43:30
URL: http://ejmis.blogg.se/
Postat av: Tösasnodden

Leka är ju roligt, men får väl hoppas att denna leken avtar.. :-)

2009-01-14 @ 20:34:39
URL: http://carolaeriksson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0