vad har man det till..

Jag gör ringblomsolja och rosenolja och annat mest bara för att testa om jag kan, om det fungerar!
Jag är född nyfiken. Bara måste prova olika saker.
Men oljorna går att använda också, men det är inte den primära anledningen till att jag tillverkar dem eller annat för den delen!

Fast blir det bra så använder jag sakerna förstås, eller ger bort. 
Jag tänker mig yttepyttesmå burkar eller flaskor, ett fint band runt, en etikett - vackert skriven... och Voila! en present!

Rosenolja kan blandas i en neutral hudkräm för att den ska dofta ros. Eller som den är som hudolja. Eller några droppar i badet som badolja eller till massage.

Enligt en örtabok från 1600-talet lär det stå: "Roser som varde lagda i olja, det heter sedan rosenolja, är mycket nyttigt, hon hjälper magen för mycken hetta, om han varder smord där med; hon är ock god för huvudvärk, som kommer av het feber eller solsken, om ännet smörjes där med, och tinningarna sammaledes."

Ringblomsolja "används för sårläkning och andra hudirritationer. Fin att använda på svampinfektioner, barnstjärtar, sårskador, insektsstick m m "  läser jag på en nätsida om hälsokost.


Kommentarer
Postat av: GÅRDSROMANTIK

Så spännande och jättefina personliga presenter.



Kram Maud

2008-08-13 @ 12:45:58
URL: http://havsviken.blogspot.com
Postat av: sadia

vad söta presneter det :)

2008-08-13 @ 13:02:12
URL: http://sadia.blogg.se/
Postat av: Lynette

Vad du kan!

Sådana presenter är ju mycket roligare att få.

2008-08-13 @ 13:35:46
URL: http://praktmorsorna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0