I have a dream

Canis har alltid en massa intressant litteratur och filmer till försäljning på sina seminarier.
Ofta utländsk litteratur som kan vara svår att få tag i annars.
Det mesta går dessutom att beställa via deras hemsida www.canis.se .
Denna gång fick jag med mig hem en bok om att ha okopplad hund och en bandad föreläsning om aggressiva hundar.

Jag skulle kunna anordna egna hundkurser snart.. kanske framtidsjobb :)



Jag har en dröm!
När det gäller hundar och hundträning så har jag en dröm.
Att alla lyssnar på och lär av varandra!
 Att alla med olika åsikter kan ha en öppen dialog.
Jag tror att världen skulle vara en mycket bättre plats då.

Istället är det oftast så att folk, speciellt "experter" pratar illa om andra metoder utom sina egna utan att alltid veta vad de pratar om, eller låtsas som att inga andra metoder existerar.  Det gör mig ledsen. Jag vill att det ska vara en öppen dialog om olika metoder.
Klart att man har åsikter och tycker något är bättre och något sämre
och något upp åt väggarna galet.
Men det finns alltid kunskap att plocka från flera olika håll.

Jag tänker fortsätta att ha ett öppet sinne och lära mig från allt, från Cesar som lärt mig massor! - till Karen Pryor och andra klickertränare som också lärt mig massor!
Jag ser inte att det ena behöver utesluta det andra. 
Och naturligtvis köper jag inte allt, kritiskt granska är det som gäller - alltid med ett öppet sinne!

Kommentarer
Postat av: Livet i byn

Hundvärlden är ett ställe för sig, tyvärr! Som luttrad uppfödare har man varit med om både det ena och det andra.



Själv kör vi efter Jan Fenells metoder och trivs bra med det. Vi har ju många (6) hundar hos oss så det är en rejäl flock. Hennes arbetssätt liknar ju Ceasars.



Jag tror att alla blir saliga i sin tro och att det med säkerhet finns lika många metoder som utövare.



~Livet i byn

2008-06-10 @ 11:56:03
URL: http://livetibyn.blogg.se/
Postat av: Susan

Ja visst är det? Livet med en sjukligt extrem sportfåne suger i bland, tänk dej min oromantiska sommar....

2008-06-10 @ 13:14:01
URL: http://praktmorsorna.blogg.se/
Postat av: Susan

Jodå, livet med en sjukligt extrem sportfåne suger ibland. Typ hela sommaren...urk!

2008-06-10 @ 13:16:51
URL: http://praktmorsorna.blogg.se/
Postat av: uno

Jag har aldrig läst så mycket,köpt så många böcker, tittat på så många hundprogram som nu sen jag skaffade min bulle.Han var en problemkille! Jag(vi) har lärt mycket genom att titta på Cesar, men som du skriver, vissa saker är bra, andra mindre bra.

Anita/Uno

2008-06-10 @ 20:05:35
URL: http://unoett.blogg.se/
Postat av: Hanna-Sofia

Jag vet inte mycket om några metoder alls men brukar titta på Ceasar.

2008-06-10 @ 21:21:17
URL: http://nancyandi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0