stickad hundmössa och hundkonferens




Så var mössan klar. Gullig va :)! Jag ska snart göra fint paket och posta iväg den!



I lördags var jag på Adventure Dog Conference. Ämnet för i år var Hundar i TV. Ett gäng intressanta föredragshållare var inbjudna att tala i ämnet. En mycket bra blandning av folk.

Producent Ingvar Ernblad, numera pensionerad från teve, inledde med att berätta om program som Hundkoll och Djursjukhuset bl a från idé till program. I hundprogrammens vagga.. att tittarsiffror och reaktioner blev fler än de någonsin trott.

Klara
från Mia&Klara var en annan av de som höll föredrag, hon som gör figuren Görel, hundinstruktören från helvetet. Själv äger hon en airdaleterrier. Hon är bara för rolig, många skratt blev det bland publiken. Vi fick se några filmklipp med Görel... hur kommer man bara på en sån figur, skitkul.

Fredrik Steen
 fick också många spontana skratt när han berättade episoder ur sin uppväxt med hundar, hur det är att komma hem till folk och spela in teve och lite om hur det funkar vid inspelningar.

Barbro Börjesson
, känd från Gokväll var där tillsammans med en producent från samma program. Hon berättade också om sig själv men väldigt lite om hur det är att spela in teve, den biten pratade hennes producent mest om. Gokvällproducenten meddelade att Barbro är bokad även för nästa säsong och att de mesta klagomål som folk har på henne är att hon rycker i kopplet och... att hon kramas för mycket!

Anna Lindgren
från Jordbruksverket berättade vilka lagar och regler som gäller när djur medverkar i teve. Bland annat ska alla djur vara veterinärbesiktigade innan inspelning... det undrar jag det om det verkligen görs.

Några hundtränare fanns där; Bengt Rödseth från Gyllerboda Hundcenter, Cilla Danielsson från Hundens Hus, Reino Oskarsson från Försvaret och Memea Molin. De pratade mest om sina träningsmetoder... jag hade gärna hört mer om vad de tycker om hundar på teve och vad de skulle vilja se när det gäller hund i teve. Fast vad vet man de kanske blev ombedda att prata om hur de tränar.

Anders Hallgren var där, han är alltid det på konferenserna. Han pratade om hundars problembeteenden och han anser att de för det mesta beror på hormoner, stress och sjukdomar. När man lyssnar till honom får man uppfattningen att alla hundar borde vara inlagda med dropp så sjuka som de är. Lite väl överdrivet.

Sedan var där folk från universitetsvärlden, Linda Atmer biolog, Per Jensen etolog, Hanno Essén teoretisk fysiker som höll varsitt föredrag.
Linda pratade om hundproblem och ägarens roll när det gäller det. Sorry Linda jag har nästan glömt vad du sa, gjorde inget jätteintryck eller så var det saker jag hört förr.

Jensen pratade  om dominans och flockbeteenden. Han fick största applåderna. Han är duktig men borde kolla upp resultat av forskningen något bättre. Bland annat sa han att ungersk forskning visat att det bara är hunden som när människan pekar på något förstår att samarbeta och hitta det människan pekar på. Schimpansen fattar ingenting när människan pekar, inte vargen heller. Men det stämmer inte! I en annan studie har visats att vargar som tränats längre tid också lär sig vad det betyder när människan pekar bl a. Min tro är att det naturligtvis finns en massa naturlig variation bland vargar - en del individer har säkert lättare för att samarbeta med människan än anra individer. Här finns den artikeln om någon är intresserad. Och när jag ändå är inne på människa, hund, varg. Superintressant ämne. Den här texten, From wolf and dog to human, är läsvärd och i slutet på artikeln finns en förteckning över en massa andra intressanta studier att kolla in.
Apropå Jensen så kommer han 2011 ut med sin nya bok, "Hundens språk och tankar". Spännande läsning alldeles säkert.

Den teoretiske fysikerns budskap var att man ska vara skeptisk mot all flum som florerar i hundvärlden och i samhället i övrigt. Han är med i en förening mot flum Vof, vetande och folkbildning. Hihi jag är förtjust i flum :)

Anna Edin, forskare i media talade om makeover programmen som är så populära i teve som den nya religionen. Människorna ska förnedras, göra bot och bättring, ändra sina liv och så småningom upptas i en ny gemenskap och vara frälsta .. typ. Och det kan nog stämma.. se bara på Lyxfällan och Biggest Loser.  


Konferensen avslutades med en timme paneldebatt. Det blev som jag befarade en hel del hätska toner och smutskastning. Trist att det alltid ska behöva vara så på de här konferenserna. Hundmänniskor, skärp er!!!!
Denna gång var det trots allt något mindre skitsnack än tidigare år ( då jag ibland haft lust att lämna lokalen pga låg nivå på samtalet i lokalen ). I år sa David Selin, en av de som anordnar det hela åt publiken att hålla en trevlig ton och det gjorde iaf ett visst intryck men han kunde gott ha påpekat det ett par gånger till.
Fredrik Steen var den enda som till slut fick nog och inte kunde hålla tyst utan protesterade mot all smutskastning. Bra gjort Fredrik! Förbannat trist att någon som ställer upp på en konferens ska behöva utsättas för det!

I slutdebatten där ytterligare hundfolk från Kennelklubben, jordbruksverket,hundträningsvärlden och andra var med kom det i alla fall att handla en hel del mer om teve, och hundar i teve. Det som konferensen skulle ha handlat om hela tiden. Bland annat pratades och protesterades mot det nyaste hundprogrammet som är på g. Där vuxna, hemlösa hundar ska placeras i familjer. Ojoj det kommer att bli tittarstorm och härliga tittarsiffror för tv4! Ska jag titta... jo det lär jag göra. Det kom fram önskemål om hundprogram med en mer etologisk inriktning.. en dröm men jag tror det är svårare att åstadkomma än quick fix programmen. Men man kan alltid hoppas. Jag skulle helst vilja att alla sidor fanns och visades. Jag anser att man inte ska censurera för mycket av det som ska visas. Jag vill se och skapa en egen bild, inte att någon pådyvlar mig en åsikt, ett synsätt.

Vad fick jag med mig av den här dagen... tankar på att vi måste jobba på att kunna kommunicera trots att vi har delade meningar. Tankar om energi i hundvärlden... tips om att läsa "Dansa med hästar"... sa ju det, jag gillar flum...fast jag tycker inte det är flum. Tankar om att vad synd det är att teve snuttifierats till att snart bara vara makeoverprogram och andra såpor..men så ser nog framtiden teve ut. Och ska jag titta... jo.




Kommentarer
Postat av: Mossfolk

Det låter som en toppenbra konferens tycker jag!

Och ursött med mössan även om jag inte är helt säker på att hon ser alldeles nöjd ut i den ;)

2010-12-06 @ 14:42:07
URL: http://mossfolk.blogspot.com
Postat av: Erica

Hmm. Låter ju inte som att jag missade något direkt livsviktigt när jag inte var där. Nästa år så jäklar, klart jag ska vara med när det handlar om avel och gener! Om man får ha hälsan i behåll och fortf lever vill säga. :)



Tack va kul att du tyckte den va vuxen. Haha jag har velat byta länge man orkar inte förstå mig på allt sånt avancerat så detta passade mej perfekt.



Tyckte du ingenting om det jag skrev om då? Nej till stryp. Oväntat att du inte kommenterade det.... :S



2010-12-07 @ 10:17:42
URL: http://tindrah.blogg.se/
Postat av: Maja

Aha! Vad sköj det där lät, Intressant! Det där med dominans och flockbeteende lät eller....det var många saker som lät intressanta=) Och vad gäller Diva så saknar jag också henne! Nåt speciellt med den hunden (flåt Wilma du är också speciell=)

2010-12-07 @ 18:58:43
URL: http://hosmaja.blogspot.com
Postat av: Freja

Kul att du bloggar! Fortsätt så :D

2012-03-18 @ 19:02:00
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0