odla perenner

I växthuset ska jag mest odla perenner. För det är så dyrt att köpa färdigt. Häromdan köpte jag fyra lavendelplantor. 25 kr styck om man köpte fyra. Men det förslår ju inget.  Jag som vill ha hav av lavendel!  Så fort växthuset är klart ska här odlas. En påse lavendelfrö för en tjuga blir många härliga plantor!
Jag räknar med att hädanefter mest behöva köpa buskar och träd och kunna driva upp alla perennerna själv.

Och så ska jag ha några tomatplantor och chili och kanske kanske en vinranka i ett hörn som kan klättra upp under taket. Och så kanske några av innekrukväxterna ska få komma ut i växthuset på sommarferie och vila upp sig :) oops där blev det nog fullt i växthuset. Det är inte jättestort, en 15 kvadrat ungefär.

Tomater och chili blir nog nästa år för jag tror inte växthuset hinner bli klart i tid men perenner kan man så nästan när som helst så det blir det nog.

Men först ska allt vara klart, all målning och golv och puts. En gammal diskbänk har vi sparat som vi ska knöka in också. Diskbänken blir perfekt till när jag ska så och skola om och tvätta krukor och allt möjligt. Det finns en vattenslang alldeles bakom växthuset där det finns sommarvatten från ån. Det vattnet kan jag dra in i växthuset och vattna med och diska och allt som behövs.


Kommentarer
Postat av: AnnaKK

Du behöver inte fröså lavendel - ta sticklingar istället från de plantorna du köpte. :-) Då får du snabbt ihop till ditt "hav".



Ja, det kanske är en mosippa jag har köpt...? Undrar om den går att föröka - fast där gäller det nog att hålla sej till frön isåfall, för dela den vågar jag mej nog inte på. Då dör den antagligen ännu snabbare än om jag inte hittar den optimala växtplatsen åt den... <:-)



Det är roligt med perenner - särskilt dem som man lätt kan göra fler av genom delning eller sticklingar. :-)

2010-05-04 @ 15:46:58
URL: http://annakk.blogg.se/
Postat av: lotta

vilken ROLIGT projekt ni har framför er!!!

2010-05-04 @ 18:32:38
URL: http://www.gottablandat.wordpress.com
Postat av: Maja

Låter härligt! Älskar lavendel. Ett sånt växthus vill jag också ha, men inte nu...men sen när man får va ifred lite mer...kanske;))

Ursprungsmonstret funkar jättebra, det är ju Han/hon jag blev kär i haha och JA det är helt ok, självklart. Säkert att du inte vill ha mer då?? Kram

2010-05-04 @ 22:13:12
Postat av: toraviola

Åh, det låter underbart. Drömmar - som slår in!

2010-05-04 @ 22:32:45
Postat av: Susanne P

Vad bra det blir!

Det är ju så kul (när man har tid) att fixa med växter!

Kram

2010-05-04 @ 22:43:07
URL: http://www.susannep.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0