hur belöna en hund som inte är matglad

Fick en fråga om mina tankar kring belöningar till en hund som inte är särskilt matglad. När jag hade svarat så kom jag på en massa annat som kan påverka vad som är belönande för en hund. Så varför inte göra ett inlägg om det.


Så här svarade jag
;


… ja lite svårare när hunden inte är matglad blir det ju onekligen. Har du provat godis med fisksmak? Typ illaluktande tonfisk eller sardiner. En del hundar gillar fisk bättre än kött. En tub med räkost eller böcklingpastej eller nåt sånt. .. belöna med ett litet slick från tuben. Eller nåt godis med lite parmesan i? Eller Frolic i pyttebitar, en del hundar är frolichundar, Oskar som bor hos oss nu gör vad som helst för en frolic, men leversnittar spottar han ut. Pannkakor det gillar Wilma, hemmagjorda med lite vaniljsocker i . Jag skär dem i småbitar. Rått nötkött? Eller små kluttar köttfärs?


Hur är det med lekar, hur leker hon, vad gillar hon? Jaga, kampa, brottas… leta, bära…eller vad? Gillar hon mjuka leksaker, såna som piper, sånt som studsar? En liten kattleksak i snöre som hon får jaga kanske vore belönande … eller att du springer så hon får jaga dig… eller dragkamp om något luddigt gosedjur? Iofs tar det längre tid att belöna med lek men går det inte med gobitar, vad ska man göra. Om hon gillar att t ex ha dragkamp kan man ”ladda” godiset med dragkamp, först en gobit och direkt efter det en lekstund med matte. Det kan öka värdet på gobiten.


Vad gillar hon att göra ute? Nosa, bära pinnar, springa efter kottar… gräva upp något, jaga efter fåglar? Sånt kan man ju också belöna med. En belöning jag använder på Wilma är att hon får bära hem tomburkar hon hittar på byn :)


.. men så kom jag också på att jag borde skrivit;


Hur
man presenterar gobiten eller leksaken eller lekstunden har också betydelse. Man kan göra gobiten /leksaken jätterolig genom att gömma den i handen, bakom ryggen, prata med den! Säg tex : men vaaad är det för en liten, liten gotte gotte grej som ligger häääär, med pipig röst. Fåna dig allt du kan. Ta gobiten, visa för hunden – spring eller smyg iväg samtidigt som du låtsas att du äter upp den, råka tappa den, låt henne få sno den en gång… hitta på whatever som får din hund att bli intresserad!  


För en del hundar kan värdet på belöningen öka om hunden får tillfälle att stjäla gobiten någon gång emellanåt, vinna kampen om kamptrasan.


 
.. och det är viktigt att hunden inte tröttnar, så;


Håll träningsstunderna korta! –Avbryt träningen när hunden vill ha mer, håll inte på tills hunden tröttnar. Ta pauser ofta.. och märker du att hunden inte är intresserad alls, ta en lååång paus ,  kanske flera timmar, var tråååkig.


En hungrig hund kan tycka att belöningsgobiten smakar bättre än en mätt. Men har man en hund som inte alls är matglad så hjälper säkert inte det.


Träna när hunden är pigg och motiverad till lek. Hundar har stunder under dygnet då de är mer aktiva än annars, utnyttja de stunderna till att träna om du kan. Oftast är det på förmiddag och kväll som de aktiva perioderna inträffar.


En
annan sak som kan påverka belöningen;


Le, skratta
. Ha en positiv attityd till belöningarna. Det smittar av sig på hunden. Träna inte när du inte själv har lust att leka! Träning=lek=kul


Variera
belöningarna, både vilken typ av belöning det är och hur den  presenteras för hunden. Var inte förutsägbar så hunden tröttnar. Variera, ena gången är det en köttbulle från en matte som står still.. nästa gång kastar hon den så hunden får fånga den i luften, nästa gång kommer en leksak fram och matte springer iväg och när hunden kommer fram blir det bus, nästa gång något annat.. (bra work out för matten på köpet ;)


Lär inte hunden att välja bort din belöning för något i omgivningen. Det gör man lätt genom att gå för fort fram i träningen genom att ha för stora störningar för tidigt, eller för svåra kriterier. Gör träningen lätt- gör det lätt för hunden att lyckas. Låt belöningarna dugga tätt, tätt i början.

 

Har DU några fler tips eller funderingar? På belöningar, på hur man gör något till en belöning eller annat som har med belöningar att göra. Lämna en kommentar vetja!

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Ingegerd

Jag fick plötsligt nästan lust att vara hund! Det låter jättekul det Du beskriver! Knepigt säkert med en icke godisintresserad hund. För det går ju snabbast. Inga tips från mig som aldrig tävlat eller knappt tränat heller. Pipleksak i fickan?

2010-10-31 @ 18:21:18
URL: http://vitplister.blogg.se/?tmp=31180406
Postat av: Erica

Tack för dina tips darling... Men det känns liksom som att när hon väl SMAKAT på det jag erbjuder henne i godisform så är hon inte nöjd utan mer tveksam och då ser hon ju inte det som en belöning?! För några dagar sen köpte jag tonfiskpastej (vet att hon gillar tonfisk sen innan) och hon slickar ju på tuben men ser väldigt undrande ut och tveksamt om hon vill ha mer. Sen är det ju en sak här hemma, då kan ju det mesta gå ner, men ute eller på annat ställe - nej tack! säger hon. ååååååååh va jag blir trött. Vi skulle ha klickat in dom till imorn men de har gått åt helvete. fan.

2010-11-01 @ 08:25:40
URL: http://tindrah.blogg.se/
Postat av: maja

Vad kul å höra att frolic-knepet funkar! Måste jag testa på Freja=) Har försökt ungefär som du tipsade, har funkat skapligt, men mera träning måste ju till såklart. Trägen vinner hoppas jag. Tack för inspirerande tips!!! Kram

2010-11-01 @ 21:21:42
Postat av: Erica

Okej... Men det jag har lärt mig är att om hunden blir frustrerad så har man alldeles för dålig förstärkningsfrekvens. Du klickar för sällan för att din hund ska hålla modet uppe och jobba, och kanske tränar för långa pass? Eller sänk dina kriterier. Hmmm fundera över det. Ja jag har provat att klicka in med bara lek. Men har fått andra ideer nu som jag ska skriva om på bloggen under dagen, du får läsa lite senare! :)

2010-11-03 @ 08:18:26
URL: http://tindrah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0