trädgårdsmästaren leker Spanien



Vi har fått upp hyllorna inne i växthuset. Gott om plats (än så länge) för sådderna. Jag har sått det mesta av fröerna som jag köpte på trädgårdsmässan. Till och med ringblommor sår jag inne först. Det är mycket lättare att ha små plantor att placera i landet än att direktså ute.



Första laddningen ringblommor har jag satt ut. I natt var det frost, då fick de sova under fiberduk. Jag ska ha massor med ringblommor för de ska jag göra hudkräm av. Ringblommekräm är läkande och jättebra.
Den flätade grejen som står nerstucken bland ringblommorna ska det växa bondbönor på. De sår jag direkt i landet. Bondbönor är en av de bönor man kan så så här tidigt, andra bönor vill ha varmare i jorden när de sås.



Inne i växthuset leker jag Spanien :) Olivträd och fikonträd (i miniformat) köpte jag från Granngården. Ska bli kul att se om de trivs därinne.



Och så har jag planterat en "skog". Det är Häggmisplar, 10 pack häckplanta. De ska stammas upp. Jag knipsar av alla sidogrenar så att stammarna blir nakna och bara längst upp får de breda ut sig. Kommer att bli så fint!



Här fotar trädgårdsmästaren sig själv i snygga hatten..



... och resten av den urtjusiga utstyrseln, hubbabubbafoppatofflor och väl använda snickarbrallor. Så här kommer jag att gå omkring mest hela sommaren.



Det här är Jätteverbena. De kan ha lite svårt att gro men efter 2 veckor i kylskåp så gror de så här bra! Jag sår, vattnar och sätter en påse runt krukan och knyter till och glömmer bort sådden ett par veckor. Sedan är det bara att ta in i värmen och vänta på grönskan.
Lavendel är också lite grinig med att gro. I dag har jag slängt in två krukor med lavendel i kylen.. nu är det bara att vänta.



Ute har det börjat grönska också. Vad fort det går nu när det varit varmt några dagar. Allt växer så det knakar. Snart måste man börja klippa gräset.. fy det tråkigaste jag vet! Jag ska göra rabatter överallt istället för gräs!

Kommentarer
Postat av: Nina Lindh

Jösses, vad du jobbar. Hinner du sova? :)

2011-04-28 @ 18:41:55
URL: http://ninalindh.blogspot.com
Postat av: maja

Ojojoj vad du grejar! Blir kanon det dära:) Tips på hur man hållet olivträd vid liv? Är väldans sugen på ett sånt.

2011-04-28 @ 22:40:31
URL: http://keeponwalking72.blogspot.com
Postat av: Ingegerd

Imponerande och vackert! Ringblomssalva är jättebra för fötterna, men min är slut nu...?? Köpte inte Du ett olivträd förra året? Men det klarade sig kanske inte denna hårda vinter. Nu blir det bättre i växthuset. Häggmisplar är graciösa och blommar vackert. kanske växer de fort också. På granntomten växer ca 5 meter höga häggmisplar som vi får glädje av också. Mina Nepeta ser ledsna ut, men de kommer kanske så småningom. För övrigt har allt klarat sig, bambun tål det mesta!

Ska bli roligt att följa Din trädgård!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0